آرشیو سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۸۵۳
جامعه
۱۲

1150 میلیارد تومان سهم رسانه ها از بودجه عمومی

بودجه صدا وسیما6 برابرهمه رسانه های ایران

امید سلیمی بنی

با انتشار جزییات لایحه بودجه سال 93 تقدیمی از سوی دولت به مجلس، پرسشی که ذهن رسانه نگاران ایرانی را مانند سایر مشاغل پر کرده این است که دولت برای حوزه رسانه چقدر مایه گذاشته است؟ پاسخ عددی است نزدیک به یک هزار و 150 میلیارد تومان که بیش از 967 میلیارد تومان آن، صرف برنامه سازی در صدا و سیما می شود.

دولت البته برای دو مجموعه رسانه یی وابسته به دولت نیز آشکارا بودجه اعلام کرده که در تاریخ بودجه گیری برای رسانه های کشور بی نظیر است. مجموعه رسانه یی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با داشتن بودجه یی بیش از 47 میلیارد تومان در ردیف اول و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بودجه یی نزدیک به چهار میلیارد تومان از رسانه های وابسته دولت در حوزه رسانه یی محسوب می شوند.

دولت البته برای خودش نیز بودجه های اندکی مانند 45 میلیون تومان برای تولید و انتشار خبر و همچنین ردیف دیگری به اندازه 34 میلیون و 200 هزار تومان در نظر گرفته که نسبت به عدد سرسام آور نزدیک به هزار میلیارد تومانی بودجه دولتی رسانه ملی، بسیار ناچیز شمرده می شود.

قوه مجریه البته برای حمایت از مطبوعات هم عددی نزدیک به 62 میلیارد تومان کنار گذاشته که طبعا طبق دستورالعمل جدیدی که معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد تصویب کرده، به عده یی از رسانه ها تعلق می گیرد و طبیعتا سر بعضی هم بی کلاه می ماند.

در جدول زیر، برخی از بودجه های اختصاص یافته به حوزه رسانه یی در لایحه بودجه سال 93 پرداخته شده.

البته این جدول را می توان با بودجه عریض و طویل همه واحدهای روابط عمومی در سازمان های مختلف و همچنین سازمان های مرتبط با حوزه رسانه مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی، چاق تر کرد، ولی به نظر می رسد جدولی که در این گزارش تهیه شده، بیشتر مربوط به حوزه تولید و انتشار خبر در رسانه های مختلف است. رسانه هایی که به نظر می رسد این روزها، حال و روز خوشی ندارندچون فقط کافی است هزینه دو خبرگزاری دولتی را در کنار کل بودجه اختصاص داده شده به حمایت از سایر رسانه های غیردولتی قرار داد تا از مقایسه این دو عدد به یک مفهوم پی برد: سر رسانه های مستقل باز هم بی کلاه مانده است.