|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/9/28: گرافيتي چيست و از كجا آمده؟
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4305
چهار شنبه 24 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2855 28/9/92 > صفحه 10 (نسل چهارم) > متن
 
      


گرافيتي چيست و از كجا آمده؟




    اعتماد/ واژه گرافيتي از واژه گرافيو در زبان ايتاليايي مشتق شده است كه به معني اثر گذاري سريع يا خط خطي است و ممكن است اصل اين واژه به «گرافير»در لاتين عاميانه بازگردد.
    ديوارنگاري يا گرافيتي به تصوير كردن نقش ها، اشكال، حرف ها، نشانه ها، نمادها، الگوها و كلمه ها روي ديوارها يا هر مكان عمومي اي كه بتوان از آن به عنوان مكاني براي نوشتن، نقاشي، كنده كاري و خط كشي كردن استفاده كرد، گفته مي شود. ديوارنگاشته ها، هرگونه علامت گذاري اي به حساب مي آيند كه مي توانند در شكل هاي نوشتن ساده حرف ها تا نقاشي هاي استادانه ظاهر شوند. ديوار نوشته ها از دوران باستان به عنوان مثال در يونان باستان، امپراتوري هاي روم، چين و ايران وجود داشته اند.
    در دوران مدرن نگارگري به ويژه نگارگري با اسپري يا رنگ پاش و قلم موها بيشترين كاربرد را در ترسيم ديوارنگاشته ها دارند. در بيشتر كشورها نقاشي كردن يا كشيدن هر علامت و تصويري روي ديوارها يا املاك متعلق به افراد بدون جلب رضايت آنان كاري غيرمجاز و جرمي داراي پيگرد قانوني به شمار مي آيد. برخي اوقات، اين كار دربردارنده پيام هاي سياسي و اجتماعي و حتي فرهنگي و ژانري كامل از بيان هنري مبتني بر سبك نقاشي روي ديوار با رنگ پاش است. براي برخي افراد شايد كار هنري فقط هنگامي از ارزش برخوردار است كه در يك نگارخانه يا نمايشگاه هنري در معرض ديد همگان قرار گيرد و براي كساني ديگر شايد ديوار نگاشته ها گونه يي از ابراز احساسات قانون گريزانه به شمار آيد كه عامل و اقدام كننده به آن، حالتي اعتراض آميز به خود گرفته است. ديوارنگاري در سال هاي اخير در قلمرو فرهنگ عاميانه تحول يافته و در شكل هاي موسيقي زيرزميني هيپ ها و سبك زندگي اي كه از ديد همگاني پنهان است، پديدار شده است.
    ديوارنگاري ها مي توانند به عنوان علامتي از كارهاي تبهكاران به شمار آيند كه محدوده هاي نفوذ آنها را از يكديگر جدا مي كند. همچنين بايد گفته شود كه اختلاف نظر و مشاجره پيرامون ديوارنگاري ميان مقامات حقوقي و قانونگذار و نيز مسوولان شهري از يك سو با كساني كه ديوارنگاري را شايد گونه يي از ابراز احساسات شهروندان تلقي مي كنند، ادامه دارد. با اين وجود گونه ها و سبك هاي متفاوتي از ديوارنگاري ها با سرعت زياد در حال تبديل شدن به شكلي ويژه از هنر هستند درحالي كه بحث و گفت وگو درباره ارزش آنها ميان هواداران و مخالفان شان ادامه دارد. ديوارنگاري بخشي از هنرهاي خياباني ونيز از عناصر اصلي فرهنگ هيپ هاپ به شمار مي آيد. از جمله خطوط نوشتاري براي شعار و تصوير سازي براي زيباسازي شهري يا تبليغات فرهنگي و به طور كلي رسم هرگونه اثر هنري شامل بر متن، تصوير و برجسته نگاري كه توسط طراح صورت پذيرفته باشد. منظور از هنر خياباني آن بخش از گرافيك است كه در كوچه و خيابان و سطح شهر با آن برخورد مي كنيم. اين هنر تاريخچه يي بسيار كهن دارد و ريشه در سنگ نبشته هاي تاريخي غارها و كتيبه هاي باستاني نقاشي ها ديواري در ابعاد گوناگون ديده ايد كه از همين دسته اند. در سده بيستم و كمابيش همزمان با جنگ جهاني دوم، مشاهده درج نام و نشان گروه ها روي ديوارها تبديل به امري عادي شد. در برخي مواقع اين ديوارنگاري ها بسيار با دقت و هنرمندانه اجرا مي شوند و سبك هاي متعددي به خود مي گيرند. برخي از اين آثار بار معنايي بيشتري را به دوش مي كشند كه ممكن است حاوي يك پيام اجتماعي يا سياسي باشد كه حتي با استفاده از افشانه هاي رنگي روي ديوارها، ساختمان ها و قطارها رسم مي شوند. شايد شما هم تصاويري از ديوار برلين را ديده باشيد كه لبريز از اين آثار بود.
    
    ديوارنگاري در ايران
    در ايران ديوارنگاري دو بخش مي شود: ديوارنگاري مردمي و ديوارنگاري دولتي. ديوارنويسي هاي مردمي به دو دسته تقسيم مي شود: تبليغاتي و پياده سازي طرح ها و اشكالي تقريبا جذاب. دسته نخست بيشتر گوياي مسائل سياسي روز يا تبليغات مشاغل و آگهي هاست. دسته دوم در خدمت تبليغات دولتي وبيان نظرات ارگان هاي مختلف است. اما آنچه به عنوان هنر شهري و خياباني مطرح است از دهه 80 خورشيدي در ايران رنگ و بوي جديدي به خود گرفت كه نه تبليغاتي بود و نه سياسي و دقيقا همان هنر شهري و خياباني بود كه بعد از به وجود آمدن موسيقي رپ فارسي در ايران به وجود آمد و از همان ابتدا با رپ فارسي ايران پيوند خورد اما اين عنصر هيپ هاپ از تمام عنصرهاي ديگرش چون بريك دنس و رپ خواني دير تر در ايران به وجود آمد اما پيشرفت خوبي داشت. هيچ كس دقيقا نمي داند نخستين نقاشي گرافيتي در ايران كي و چگونه به وجود آمد اما به اعتقاد برخي هنرمندي با اسم مستعار تنها نخستين كسي بوده است كه اين نقاشي را با همان سبك واقعي گرافيتي در سال 2004 درتهران كشيده است. بعد از مدتي اين نقاشي در شهر هاي ديگر ايران چون مشهد توسط افرادي چون ادراك، در تبريز توسط سوت وآيسي و FRZ دركاشان توسط رضا ريوتر، در اصفهان احتمالاتوسط seierو شيرازتوسط امين گرافيك، آقاي من ومسي آرت همچنين در برخي شهرهاي ديگر شكل گرفت كه شايد همه آنها حدود سال 2005 يا 2006 ديوار نگاري را شروع كردند. البته در ايران هنرمندان ديوارنگار به نام ديگري نيز وجود دارند همچون هداك، نفير، عمق، خاموش، Black Hand، Mad، Ck1، PST، DAN، تجسم و … بيشتر نقاشي هاي گرافيتي در تهران در منطقه شهرك اكباتان وجود دارد كه همواره بين هنرمندان خياباني تهران و شهرداري اين منطقه مشكلاتي وجود داشته است و شهرداري هر از چند گاهي به پاك كردن نقاشي ها اقدام مي كند اما اطلاعي از نحوه فعاليت گرافيتي در ديگر شهر هاي ايران در دست نيست.
    گرافيتي چيست و از كجا آمده؟
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2855 به تاريخ 28/9/92، صفحه 10 (نسل چهارم)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 808 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه روش شناسي علوم انساني
متن مطالب شماره 96، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است