|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه وطن امروز92/10/19: سياه تر از شب
magiran.com  > روزنامه وطن امروز >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 1446
پنجشنبه يكم آبان ماه 1393


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID5678
magiran.com > روزنامه وطن امروز > شماره 1225 19/10/92 > صفحه 9 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


نگاه روز 
سياه تر از شب
نگاهي به فيلم «روز روشن» حسين شهابي

نويسنده: خشايار سنجري

روز روشن فيلمي است خياباني، در قالب سينماي نئورئاليستي. در سينماي نئورئاليستي، يک خط باريک داستاني، بهانه اي مي شود براي پرداختن به عميق ترين و حياتي ترين مسائل و معضلات اجتماعي. خيابان را بايد اصلي ترين مکان حضور و بروز مفهومي به نام اجتماع دانست؛ محلي که اکثر ديدارهاي انساني و پديده هاي مربوط به انسان در آن شکل مي گيرد. در روز روشن، اغلب سکانس هاي فيلم در خيابان فيلمبرداري شده و دوربين محمدرضا ساکت، وارد هيچ خانه اي نمي شود، حتي خانه متهم و مادر پيرش. تنها خانه اي که در فيلم شاهدش هستيم و به آن وارد مي شويم، خانه اي است که يکي از شاهدان و خواهرش، مهندس معمار آن هستند که آن نيز نيمه ساز است و فاقد بار دراماتيک. پرداخت شخصيت هاي فرعي چه از لحاظ رفتار و واکنش و چه از منظر پوشش و تيپ، باظرافت و دقيق بوده و به نحوي منفعت طلبي آنها– در عدم همکاري يا همکاري براي رضايت دادن- قابل درک از آب درمي آيد و هرکدامشان داراي مابه ازاي واقعي در اجتماع اخلاق گريز فعلي هستند. ترس آدم هاي درگير اين ماجرا از پول و قدرت، چنان ابعاد وسيع و ترسناکي مي يابد که در انتها رنج حاصل از ظلم و کتمان حقيقت، بر جان تماشاگر مي نشيند و در نهايت لذتي عدالت طلبانه را نصيب او مي کند. فيلم چندين لطمه از فيلمنامه و منطق روايي اش خورده است. به گونه اي که صداقت بي انتها و سماجت خالصانه شخصيت راننده آژانس براي کمک کردن بدون چشمداشت به روشن فرهودي (پانته آ بهرام)، از منطق روايي درستي برخوردار نيست و با جامعه سياه و سر در گريبان فروبرده اي که شهابي با جزئيات و ريزه کاري هاي فراوان، ترسيم مي کند، همخواني نداشته و توام با نوعي خوشبيني محض است. به گونه اي که از لحاظ منطق فيلمنامه، هيچ انگيزه اي براي درگير شدنش در چنين موضوع حساس و سرنوشت سازي– که منجر به تلف شدن وقت، کتک خوردن و جريمه شدنش مي شود- ديده نمي شود. در صورتي که همه کاراکتر هاي قصه شهابي، علت خاصي براي شهادت دادن يا ندادن دارند (حتي خانم فرهودي که عشق او را به اين کار هدايت و در انتها از اين کار بازمي دارد). کاراکتر خواهر مهندس معمار (هادي) نيز جسارت عجيب و غيرمنطقي در مقابل خانواده شيرزاد نشان مي دهد و با وجود اينکه مي داند اين رفتار و استدلالش در کمک به مهندس پويان، منجر به از دست رفتن شغل برادرش خواهد شد، باز هم مصرانه از برادرش مي خواهد در دادگاه حاضر شده و عليه شيرزاد ها شهادت دهد. شهابي، هيچ نشاني دقيق و سرراستي از شغل و منش شيرزادها به عنوان کاراکترهاي منفي داستان نداده و با کم کردن اطلاعات راجع به آنها، هوشمندانه، بيننده را به سمت دوري و انزجار از اين خانواده و همذات پنداري با مهندس پويان سوق مي دهد اما با نشان دادن پويان در دادگاه و رو کردن روابط پويان با منشي شرکت، تصوير ذهني مخاطب را از او به هم ريخته و مسير پرخطر و طاقت فرسايي را که روشن فرهودي طي کرده، کم ارزش و ويران شده مي کند. «روز روشن» به دليل اينکه داستانش واقع گراست و بيشتر درون اتومبيل و اطراف آن و با زمان بندي محدود، جريان دارد، قابليت بسياري داشته تا فيلمساز را به استفاده از پلان سکانس و تبديل فيلم به اثري Real Time، وسوسه کند اما فيلمساز به اين وسوسه تن نداده و فيلم پر از نماهاي کوتاه و بلند است. شيما منفرد در تدويني منطقي و حساب شده در جهت انتقال حس تنش موجود در نماها و گذشت سريع زمان به تماشاگر و درعين حال حفظ تداوم منطقي و باورپذير پلان ها، عمل مي کند و با ايجاد ريتمي پايدار، بر هيچ نمايي، مکث اضافي نداشته و خبري از کوتاه کردن بي مورد آنها نيست. همچنين شهابي در دکوپاژش، اکثرا از مديوم شات استفاده مي کند تا دوربين نيز همچون داستان فيلم، نه خيلي به آدم ها نزديک شود و نه خيلي از آنها فاصله بگيرد. در گفت وگو هاي دو نفره نيز، از نماي اورشولدر استفاده شده تا صحنه ها، عمق کافي را براي نمايش تنش جاري در پيرنگ هاي داستان داشته باشد. تعليق، مختص روايت هاي رازآميز، جست وجوگرانه و پليسي کارآگاهي نيست و در هر گونه اي از روايت مي تواند به کار بسته شود. ترديد زن در قضاوت نهايي نسبت به روابط و صداقت داشتن يا نداشتن مرد در دقايق پاياني، از لحاظ حضور تعليق، ساختار مناسبي داشته و بازي دقيق پانته آ بهرام در اين پلان ها، جزئيات بيشتري را از درونيات اين زن از هم پاشيده نمايان مي سازد. فروپاشي اخلاقي و پايمال شدن انسانيت در سکانس پاياني به احساسات شخصي قهرمان داستان پيوند مي خورد و اين موضوع ماجرا را قابل همدلي تر مي کند. نتيجه تعيين کننده و حياتي انتخاب هر يک از گزينه هاي پيش رو– ادامه دادن يا ندادن- براي قهرمان قصه، عاملي براي به اوج رساندن همدلي، همراهي و کنجکاوي مخاطب است. مهران احمدي، در اجرا، به نقشي که گرفته ظرافت هايي را اضافه مي کند که حتي نقش اول را هم در حاشيه قرار مي دهد. او شمايل يک راننده آژانس اهل کار، کنجکاو و خانواده دوست را با هنرمندي بازي مي کند و در اين فيلم ثابت مي کند که توانايي بازي در نقش ها و ژانرهاي مختلف را دارد.
    نگاه روز: سياه تر از شب / نگاهي به فيلم «روز روشن» حسين شهابي
    


 روزنامه وطن امروز، شماره 1225 به تاريخ 19/10/92، صفحه 9 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 52 بار
    



آثار ديگري از "خشايار سنجري"

  شبه قهرماني كم گو اما پرادعا / نگاهي به فيلم زندگي جاي ديگري است
خشايار سنجري، وطن امروز 21/2/93
مشاهده متن    
  در ستايش عشق، دوستي، ديزني و چند چيز ديگر / نگاهي به فيلم نجات آقاي بنكس
خشايار سنجري، وطن امروز 2/2/93
مشاهده متن    
  اوج حضور افراد متفرقه در برج ميلاد / گزارشي از هشتمين روز جشنواره فيلم فجر
خشايار سنجري، وطن امروز 21/11/92
مشاهده متن    
  پايان دوران شبه بزرگان / گزارش تفصيلي و تحليلي از نمايش روزهاي ششم، هفتم و هشتم جشنواره فيلم فجر در برج ميلاد
خشايار سنجري، وطن امروز 20/11/92
مشاهده متن    
  صدا و تصوير را لطفاً هماهنگ كنيد / گزارشي از برگزاري روز سوم جشنواره
خشايار سنجري، وطن امروز 16/11/92
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
Thrita
شماره 22
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است