|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق92/10/22: عبدالرضا كاهاني در گفت وگو با «شرق»:فيلمسازي در فرانسه هم صنعت است
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1926 22/10/92 > صفحه 7 (هنري) > متن
 
      


عبدالرضا كاهاني در گفت وگو با «شرق»:فيلمسازي در فرانسه هم صنعت است


نويسنده: فرانك آرتا

عبدالرضا کاهاني از جمله فيلمسازاني است که به دليل رفتارهاي مديران سينمايي دوره قبل با مشکلاتي مواجه شد، به طوري که چالش ها و جدل هايشان شکلي صريح پيدا کرد و حتي مجادله هاي لفظي هر دو طرف در رسانه ها منعکس شد. معمول شده بود که هر جا بحث مميزي پيش مي آمد، فيلمي از کاهاني در آن فهرست جاي مي گرفت و نکته جالب هم اين بود که اين فيلمساز با تمام توان در برابر اين شرايط ايستادگي مي کرد. به هر شکل داستان به گونه اي پيش رفت که کاهاني از ايران رفت و مجبور شد مدتي از فضاي هنري کشور دور بماند. اما حالاکه شرايط سينما عوض شده، لحن او هم در فراسوي مرزها تغيير کرده است. از لابه لاي کلماتش در گفت وگو متوجه مي شويم که او هم مثل هر فيلمسازي دوست دارد بدون «دردسر» فقط فيلم بسازد و به حيات فرهنگي خود ادامه دهد.
    
     فيلم جديدتان با عنوان «وقت داريم حالا» کاملادر کشور فرانسه ساخته شده است، علتش چيست؟ آيا به علت موانع سازمان سينمايي دولت قبل بوده؟ چرا کشور فرانسه را انتخاب کرديد؟
    پس از فيلم «بي خود و بي جهت» شرايط براي کارکردن فراهم نبود و ترجيح دادم تجربه اي جديد در محيطي جديد کسب کنم؛ يک فيلم ساده و جمع وجور که شرايط ساختش راحت تر شکل بگيرد. چون براي ساخت يک فيلم با پروداکشن بزرگ در فرانسه لااقل سه سال زمان نياز است، در حالي که هم من آدمي نيستم که سه سال براي ساخت يک فيلم صبر کنم و هم جنس فيلم هايم احتياج به چنان پروداکشني ندارد.
    
     به نظر مي رسد شکل گيري فعاليت هاي فيلمسازي شما يکي از عجيب ترين نمونه هاست. در مدت کوتاه - سه سال - به شهرت رسيديد و عين حال فيلم هايتان با سانسور مواجه شدند. دو فيلم نخست تان اکران نشد و هريک از فيلم هاي بعدي تان دچار سرنوشت غمناک و دست کم پرتلاطم شدند. ظاهرا تنها فيلم خوش عاقبت تان «بيست» بود. به نظر شما چرا اينگونه است؟
    خيلي دوست ندارم درباره گذشته حرف بزنم و فکر مي کنم کساني که سينما را به شکل جدي پيگيري مي کنند، اطلاعات کافي دارند. اساسا دوري کوتاه مدت من از سينماي ايران براي جلوگيري از تنش بيشتر بود تا بتوانم در محيطي آرام و به دور از حاشيه فيلم بسازم. براي همين هم - با توجه به قصه - شهري کوچک در فرانسه را براي فيلمبرداري انتخاب کردم.
    
     چرا آقايان سجادپور و شمقدري با شما و نوع فيلمسازي شما همراه نبودند. به طوري که اين مساله کاملادر رسانه ها انعکاس پيدا کرده بود. تحليل تان از اين قضيه چيست؟
    با خيلي از مسايل همراه نبودند، يکي هم من.
    
     از اينکه حوزه هنري فيلم «بي خود و بي جهت» را در سالن هاي خود اکران نکرد و فيلمتان جزو شش فيلم تحريمي بود، چه تحليلي داريد؟
    اشتباه کردند. مي توانستند در سود فروش فيلم شريک باشند.
    
     راستي اگر بار ديگر جايزه گرفتيد به آقايان شمقدري و سجادپور تقديم مي کنيد؟
    آنها براي فيلم هاي قبلي خيلي «زحمت» کشيده بودند. جايزه هاي بعدي را بايد به کساني تقديم کنم که براي فيلم هاي بعدي زحمت بکشند!
    
     الان که کلامديران سازمان سينمايي عوض شده اند، تمايل بازگشت به ايران و فيلمسازي در کشور خودتان نداريد؟
    من در سني هستم که دوست دارم مرتب کار کنم. بنا بر اين به جايي آمدم که براي ساخت فيلم مجوز نخواهد. حالادوباره دلم براي مجوز تنگ شده و در صورت دريافت آن، فيلم جديدم را بهار در ايران خواهم ساخت. ضمن اينکه ترجيح مي دهم خيلي از اين تعبير «رفته اند» و «آمده اند» استفاده نکنم. به هرحال اين هم برايم خوب و مفيد بود که فيلمسازي در شرايطي متفاوت را تجربه کنم.
    
     درباره موضوع فيلم جديدتان بگوييد. چگونه توانستيد تهيه کننده پيدا کنيد؟
    دوستاني داشتم که حاضر بودند به من کمک کنند تا فيلم بسازم. با توجه به شرايطي که در ايران داشتم، احساس کردم زمان مناسبي براي همکاري است. مساله را با آنها در ميان گذاشتم و فيلم حاميان خوبي پيدا کرد و به سرعت وارد مرحله توليد شد.
    
    اولين نکته درباره فيلم هايتان انتخاب عناوين است. انگار هيچ ربطي به موضوع فيلم ندارد. به نظرم اين مساله از يک ذهنيت خاص برمي آيد. چرا اسم هاي فيلم هايتان اينگونه است؛ «هيچ»، «اسب حيوان نجيبي است»، «بي خود و بي جهت» و...؟
    البته اسم ها بي ربط نيست، ممکن است فقط در ظاهر بي ربط به نظر برسد که اين هم به سليقه من برمي گردد. معمولااسامي را از مکالمات ساده روزمره پيدا مي کنم. در زبان محاوره سادگي وجود دارد و من هم سعي مي کنم فيلم هايم ساده باشد.
    
     بازيگران فيلم «وقت داريم حالا» را چگونه انتخاب کرديد؟
    تست گرفتم. به يک دختر 17ساله فرانسوي نياز داشتم و يک پسر 20ساله ايراني. تا جايي که زمان داشتم، آدم هاي مختلفي را ديدم و در نهايت به گزينه هاي موردنظر رسيدم.
    
     فيلمسازي در فرانسه براي يک خارجي چگونه است؟
    به طور خلاصه مي توانم بگويم فيلمسازي در فرانسه هم مثل همه جا سخت است و پروسه اي طولاني دارد. براي يک خارجي علاوه بر اين موارد، مشکل در تسلط بر زبان و شناخت از فرهنگ هم هست.
    
     معمولافيلم هايتان به دليل تصميم گيري مسوولان با منع نمايش در جشنواره هاي خارجي مواجه شدند، اين مساله تاثيري روي فيلم ساختن در خارج از کشور نداشت؟
    طبيعي است که دوست داشته باشم فيلم هايم هر چه بيشتر ديده شود. من اين حق را بعد از فيلم «بيست» ديگر نداشته ام. البته اميدوارم با ساختن اين فيلم جبران مافات کرده باشم. وقتي شما براي نمايش خارجي فيلم ها محدود شويد، روابط هم محدود خواهد ماند.
    
     چه تعداد از عوامل فيلمتان ايراني هستند؟
    از ايران – به جز خودم و شيما منفرد که مثل هميشه تدوينگر فيلمم بود - فيلمبردارم (معين مطلبي) ايراني است. اين فيلمبردار جوان را به تازگي پيدا کرده ام و به کارش بسيار علاقه مندم. بعضي از دوستان ايراني ديگري هم که در فرانسه داشتم به کمکم آمدند. در بخش توليد و پست پروداکشن همه عوامل فرانسوي بودند و البته برخي عوامل صحنه.
    
     پخش کننده فيلمتان چه کساني هستند؟ و اساسا از نظر آنها فيلمتان ايراني است يا فرانسوي؟ چون ظاهرا اين موضوع براي فيلم هايي که خارج از کشور ساخته مي شوند، در ايران به معضلي تبديل شده است؛ همچون فيلم «گذشته» آقاي فرهادي؟
    در مورد پخش کننده مي توانم بگويم که مشغول مذاکرات نهايي هستيم و البته فيلم هنوز آماده نشده که تحويلشان بدهيم. فيلم درواقع محصول ايران و فرانسه است، چون فيلم هم سرمايه گذار ايراني دارد و هم حاميان فرانسوي.
    
     اولين اکران فيلمتان در کجا خواهد بود؟
    نمي دانم. ظرف دو ماه آينده فيلم را تحويل خواهم داد و تمرکزم را به جاي زمان و مکان اکران، متوجه فيلم بعدي ام خواهم کرد.
    
    عبدالرضا کاهاني در گفت وگو با «شرق»:فيلمسازي در فرانسه هم صنعت است
    


 روزنامه شرق، شماره 1926 به تاريخ 22/10/92، صفحه 7 (هنري)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 137 بار
    



آثار ديگري از "فرانك آرتا"

  عذرخواهي مي كنم / روايت مدير گالري «ايوان» از تعطيلي نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني
فرانك آرتا، شرق 19/6/97
مشاهده متن    
  مظفري: جاي خالي «خانه هنرهاي تجسمي» احساس مي شود / نخستين نشست رسانه اي مديركل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد برگزار شد
فرانك آرتا، شرق 14/6/97
مشاهده متن    
  در محدوده مربع تهديد / گفت و گوي «شرق» با سيدمجتبي حسيني معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
فرانك آرتا، شرق 7/6/97
مشاهده متن    
  نصيريان: با مهرجويي وارد سينما شديم / آيين نكوداشت بيستمين جشن خانه سينما برگزار شد
فرانك آرتا، شرق 4/6/97
مشاهده متن    
  مبارزه با فراموشي / گفت و گو با حسين دهباشي، تاريخ پژوه و تهيه كننده فيلم مستند
فرانك آرتا، شرق 18/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه توانبخشي
متن مطالب شماره 4 (پياپي 81)، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است