آرشیو پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۳۱۳۵
گردشگری
۱۷
فرهنگ گردشگری

امیر کلایه، آشیانه پرندگان

فواد شمس

تالاب ها از جمله پناهگاه های حیات وحش هستند که پرندگان مهاجر آنها را به عنوان مامن و خانه دوم خود انتخاب می کنند و از طرف دیگر همچون یک فیلتر آلودگی ها و گرد و غبار مناطق اطراف را به خود جلب می کنند. تالاب امیر کلایه را می توان به عنوان یکی از تالاب های منحصربه فرد در ایران و گیلان نام برد.

تالاب بین المللی امیرکلایه یکی از پناهگاه های تحت حفاظت محیط زیست است که از سال 1349 تحت پوشش سازمان محیط زیست قرار گرفته. از آن سال تاکنون این سازمان تلاش فراوانی برای حفظ این زیستگاه طبیعی برای پرندگان و آبزیان آن کرده است. شیرین بودن آب امیر کلایه، این تالاب را به یکی از تالاب های منحصربه فرد استان گیلان تبدیل کرده است. این تالاب با وسعتی معادل یک هزار و 230 هکتار در ناحیه شمالی شهرستان لاهیجان واقع شده و پدیده ای است بی نظیر که موجب جلب علاقه مندان به محیط زیست و گردشگران طبیعی می شود.

امیرکلایه در زمستان محل سکونت پرندگان مهاجری چون قو، پلیکان، فلامینگو، اردک و غازهای وحشی است. 11گونه انواع ماهیان نظیر سوف، حاجی ترخان، اردک ماهی و کپور است.

گردشگرانی که می خواهند سفری به این تالاب داشته باشند، از حالاتا اوایل فصل بهار بهترین فصل برای آنها است. مسیر دسترسی آن نیز در کیلومتر 28 جاده بندر کیاشهر به چمخاله در 40 کیلومتری شمال لاهیجان در بخش شیرجوپشت است.

گردشگران علاقه مند می توانند از جاده ساحلی بین بندر کیا شهر و چمخاله به روستایی با نام امیر کلایه بروند. در این روستا یک پاسگاه محیط بانی است که در آنجا قایق هایی برای گشت و گذار در تالاب تدارک دیده شده است؛ البته پیش از حرکت باید با محیط بانان منطقه هماهنگی های لازم را به عمل بیاورید. به دلیل کمبود سوخت و بنزین باید خودتان هزینه بنزین را فراهم کنید. گردشگران همچنین برای سکونت می توانند از معدود ویلاها و خانه های روستایی که در این محدوده است، استفاده کنند. در غیر این صورت ویلاهای حاشیه دریا خصوصا نزدیک ساحل چمخاله نیز مکان مناسبی برای گذراندن شب است. در کنار اینها نزدیکی مراکز شهری همچون لاهیجان و لنگرود به این تالاب این فرصت را برای شما فراهم می کند که از این شهر ها نیز دیدن کرده و در آنها اقامت کنید و بخشی از سفر خود را به بازدید از این تالاب اختصاص دهید.