آرشیو یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۵۶۱۹
اقتصادی
۵
نگاه

ثبات و اقتدار؛ نیاز فرش ایران

دکتر حمید کارگر (عضو هیات مدیره انجمن علمی فرش ایران)

سالها بود که فرش دستباف ایران از نداشتن یک سیاستگذار واحد و متولی یگانه آسیب می دید و سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی متعددی، هریک عهده دار بخشی از این هنر- صنعت بودند.

تجمیع این پراکندگی که سیاستگذاری های کلان و ساماندهی مطلوب در این عرصه را ناممکن یا دشوار می ساخت، به دغدغه بسیاری از فعالان فرش ایران بدل شده بود تا سرانجام در واپسین سال های دولت اصلاحات، «مرکز ملی فرش ایران» در وزارت بازرگانی ایجاد شد تا سکانداری و هدایت این هنر- صنعت را برعهده بگیرد.

پس از چند سال، این مرکز با همه کاستی ها و دشواری ها توانست به قوام و سامان دست پیدا کند و تا حدی اعتماد ذینفعان این حوزه را جلب کند اما این متولی از دو صفت «ثبات» و «اقتدار» بی بهره ماند و از همین رو نتوانست آن چنان که باید و شاید در هدایت و ساماندهی اوضاع این هنر- صنعت توفیق یابد.

امروزه هنر- صنعت فرش دستباف ایران ضمن برخورداری از قوت ها و ارزش های فراوان، با چالش ها و کاستی های بسیاری رو به روست که اهالی این وادی برای رفع آن ها به تدبیر دولت امید بسته اند. بخشی از مشکلات فراروی هنر- صنعت فرش دستباف ایران ناشی از فشارهای محیط بیرونی و خارج از کنترل دولت است اما بسیاری از این مشکلات با تدبیر قابل حل هستند که لازمه آن وجود اراده ای بر این امر و داشتن یک متولی توانمند و با انگیزه است.

به بیان دیگر هرچند که هنر- صنعت فرش دستباف ایران از فضای تجارت جهانی و نوع مراودات سیاسی و اقتصادی با کشورمان متاثر است و نیز ایجاد تغییر در سلایق مصرف کنندگان برون مرزی یا کنش ها و هماوردی های دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف به عنوان رقیب و همچنین پیدایش و گسترش انواع کفپوش های ماشینی و عواملی از این دست بر تولید و صادرات فرش ایرانی اثر می گذارند اما به مدد تدبیر و همت می توان افزون بر کاستن از تهدیدها به فرصت سازی روی آورد و ضعف ها را به قوت بدل ساخت که این مهم در سایه یک متولی انگیزه مند و توانمند به انجام می رسد.