آرشیو چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۵۶۲۲
اجتماعی
۴

اختصاص 600 میلیون تومان برای پیشگیری از بیماری <میاز>

نجات گوزن زرد ایرانی از خطر انقراض

مریم فرهمند

تیرماه سال گذشته بود که خبر مرگ 31 گوزن زرد ایرانی به علت هجوم بیماری مگس میاز، دوستداران محیط زیست را غصه دار و نگران انقراض این گونه کرد اما امروز خبر از اختصاص اعتبار به پیشگیری از این بیماری می رسد که بسیار امیدوار کننده است.

سید مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص 600میلیون تومان برای پیشگیری از ابتلای گوزن زرد ایرانی به بیماری میاز خبر داد و گفت: گونه نادر گوزن زرد ایرانی، سال گذشته به دلیل هجوم نوعی مگس به نام «میاز» به سایت حفاظت شده پارک ملی کرخه، در معرض خطر قرار داشت که امسال از هجوم این مگس ها پیشگیری خواهد شد. به گفته وی مگس میاز با نیش زدن گوزن ها نوعی کرم را به بافت پوستی آن ها منتقل می کند و این کرم در مدت کوتاهی به تمام بدن گوزن سرایت کرده و حیوان را از پا در می آورد. زمان دوام گوزن ها در برابر نیش مگس میاز تنها 3 تا 7 روز است.

مقدم افزود: تاکنون 300 میلیون تومان از این مبلغ به استان خوزستان اختصاص داده شده است.

کارشناسان، بارندگی های شدید اردیبهشت ماه سال گذشته را علت اصلی شیوع مگس میاز در منطقه حفاظت شده کرخه اعلام کردند.

این بارندگی ها موجب بالارفتن رطوبت شد و زمینه را برای تکثیر مگس میاز فراهم کرد. این مگس به رنگ زرد حساس است و چون گوزن زرد ایرانی پوستی زرد دارد به سرعت روی آن می نشیند. مقدم اظهار کرد: دام های اهلی هم در معرض خطر هستند اما تلفات آن ها فقط ضرر و زیان اقتصادی دارد در حالی که از بین رفتن گوزن زرد، چرخه محیط زیست را به خطر می اندازد.