آرشیو یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۹۵۸
جهان
۶

پوتین در نوک پیکان انتقادهای غرب

سفر ولادیمیر پوتین به شبه جزیره کریمه که به تازگی به خاک روسیه پیوسته با واکنش تند امریکا و قدرت های غربی مواجه شده است. کاخ سفید با انتشار بیانیه یی آن را «تحریک آمیز و غیرضروری» ارزیابی کرده است. جن ساکی، از سخنگویان وزارت خارجه امریکا گفت: «کریمه متعلق به اوکراین است و صد البته که ما اقدامات غیرقانونی روسیه در ارتباط با کریمه را به رسمیت نمی شناسیم.» سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از سفر پوتین و رژه نظامی در برابر او اظهار تاسف کرد. دولت موقت اوکراین که روز جمعه مراسم مشابهی برای پیروزی این کشور در جنگ جهانی دوم و گرامیداشت قربانیان آن واقعه در شهر کی یف برگزار کرد، این سفر را «نقض آشکار استقلال و تمامیت ارضی» اوکراین خطاب کرد.

همزمان از جنوب شرق اوکراین خبر می رسد درگیری های خونین میان هواداران روسیه و طرفداران دولت موقت در جنوب شرقی اوکراین ادامه دارد. این در حالی است که درگیری های روز جمعه در شرق اوکراین دست کم؟ کشته بر جای گذاشته است.

با این حال جدایی طلبان اعلام کرده اند، همه پرسی استقلال را امروز برگزار خواهند کرد. البته درباره اینکه آیا ارتش اوکراین در همه پرسی مداخله خواهد کرد یا نه، تردیدهایی وجود دارد. با وجود عملیات نیروهای امنیتی و ارتش اوکراین علیه هواداران روسیه، هنوز بسیاری از ساختمان های اصلی در شهرهای جنوب و شرق این کشور در تصرف شبه نظامیان هوادار روسیه است. از سوی دیگر امریکا تصاویری ماهواره یی منتشر کرده که حاکی از حضور نیروهای روسی در مرزهای اوکراین است. این در حالی است که هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از عقب نشینی ارتش این کشور از مناطق مرزی اوکراین خبر داده بود. کارشناسان امریکا و ناتو می گویند، در حال حاضر 25 تا 40 هزار سرباز آماده ماموریت روسیه در مرزهای اوکراین حضور دارند. روسیه صحت زمانی این تصاویر را رد کرده و می گوید، این عکس ها کهنه اند. روس ها می گویند سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تلاش دارد تا گفت وگویی بین دولت اوکراین و جدایی طلبان در شرق این کشور زیر نظارت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا برقرار شود.