|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران93/2/24: آثار هنرمندان معاصر جهان بر ديوارهاي موزه
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6929
چهار شنبه 30 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5645 24/2/93 > صفحه 8 (هنرهاي تجسمي) > متن
 
      


آثار هنرمندان معاصر جهان بر ديوارهاي موزه
نگاهي به گنجينه خارجي موزه هنرهاي معاصر تهران

نويسنده: صبا موسوي

موزه هنرهاي معاصر تهران از روز دوشنبه 22 ارديبهشت ماه نمايشگاهي را با عنوان «تاريخ معاصر چاپ هاي دستي از امپرسيونيسم تا امروز» برگزار کرده است. در اين نمايشگاه حدود 240 اثر از ۷۴ هنرمند، از جمله پيکاسو، سالوادور دالي، مارک شاگال، جسپر جونز، ادوارد مونش، هنري تولوز لوترک، جيمز ويستلر، جيم داين، خوان مي رو، آنتونيوتاپيس، کاميل پيسارو، اندي، وارهول، رنه مگريت و... که آثار گنجينه خارجي موزه محسوب مي شود، به نمايش گذاشته شده است.
    بسياري از تاريخ نگاران و کارشناسان هنري شروع هنر مدرن را از زمان امپرسيونيست ها مي دانند، برخي ديگر انقلاب صنعتي را آغازگر هنر مدرن دانستند و بعضي ديگر شروع رنسانس در اروپا را آغازگر هنر مدرن مي دانند. با اين حال در تاريخ هنرهاي زيبا، شروع ساختارشکني در پايه و اساس نگاه کلاسيک به هنر را، آغازگر هنر مدرن ذکر مي کنند، که با تولد امپرسيونيسم در نيمه دوم قرن 19 ميلادي شکل گرفت.
    آنها گروهي از هنرمندان بودند و با شکستن قواعد کلاسيک نقاشي و مجسمه سازي دست به خلق آثاري زدند که مسير دنياي هنر را به کل تغيير داد. واژه امپرسيون را نخستين بار «لويي لروا» روزنامه نگار فرانسوي در شماره 25 آوريل 1874 ميلادي در مجله طنزنويس «شاري واري» براي تمسخر اين گروه نوگرا، در مورد يکي از تابلوهاي کلود مونه با عنوان «امپرسيون، طلوع خورشيد» به کار برد که گروه از اين نام استقبال کرد و نام خود را امپرسيونيست ها گذاشتند.
    اين گروه سرآغازي براي جسارت و تغيير در نگاه و رويکرد دنياي هنر شد که تا به امروز با شکل گيري ايسم هاي مختلف هنر مدرن و پس از آن پست مدرن درحال تجربه و ساختن و تخريب خود است. اتفاقي که در دنياي هنر مدرن افتاد، اين بود که بسياري از مخاطبان عام آثار هنري به دليل درک نکردن آثار و تغيير فضاي سريع سبک ها پس از گذشت نزديک به 150 سال از تولد آن، هنوز نتوانسته اند با آن ارتباط برقرار کنند.
    حال هنر در مسير تازه متولد شده، در حرکت است و هنرمندان بسياري در سرتاسر دنيا مشغول فعاليت در اين مسير هستند، آثار بسياري خلق، مفاهيم زيادي به تصوير کشيده و تعابير بسياري از اين آثار شده است. موزه ها و مجموعه داران شروع به جمع آوري آثار کرده اند و آثار هنر مدرن قيمت هاي بالاي دنياي هنر را به خود اختصاص داده است.
    در اين بين موزه هنرهاي معاصر تهران نيز از اين امر مستثني نمانده، اين موزه در سال 1356 خورشيدي در زميني به مساحت 2 هزار متر مربع در ضلع غربي پارک لاله بنا شد که مهم ترين و جامع ترين مجموعه هنر دنياي غرب در قاره کهن را از زمان تاسيس در خود دارد.
    گنجينه دائمي موزه بيش از 3 هزار اثر از هنرمندان هنرهاي تجسمي ايران و جهان از امپرسيونيسم تا هنر پاپ آرت را در دل خود جاي داده است. پيش از اين، تمام گنجينه در سال هاي 1383 و 1384 خورشيدي در نمايشگاهي با عنوان «جنبش هنر مدرن» در دوران رياست عليرضا سميع آذر به نمايش گذاشته شد.
    اين موزه به دليل گنجينه اي که دارد جزو 10 موزه برتر هنرهاي معاصر جهان محسوب مي شود که حدوداً آثار خارجي آن، ارزشي بالغ بر 2 و نيم ميليارد دلار دارند البته اين آثار کارشناسانه قيمت گذاري نشده اند. در ميان آثار موزه هنرهاي معاصر تهران، اثري از «جکسون پالاک» هنرمند اکسپرسيونيسم انتزاعي با عنوان «نقاشي ديواري روي زمينه قرمز هندي» به قيمت 250 ميليون دلار موجود است. اين اثر در سال 1389 به موزه اي در ژاپن امانت داده شد که در آن سال از سوي کارشناسان حراجي کريستيز به اين مبلغ، قيمت گذاري شد. در همين سال اثري از پابلو پيکاسو، با عنوان «نقاش و مدلش» نيز به موزه اي در زوريخ سوئيس امانت داده که 100 ميليون دلار از سوي کشور ميزبان بيمه شد. و سومين تابلوي امانتي از سوي موزه هنرهاي معاصر تهران تابلوي «ترينيداد فرناندز» اثر «وان دنگن» بود که از سوي هلند، کشور ميزبان 60 ميليون دلار قيمت گذاري و بيمه شد.
    قديمي ترين اثر گنجينه خارجي اين موزه متعلق به «پل گوگن» هنرمند فرانسوي است. تابلوي «طبيعت بي جان و باسمه ژاپني» گوگن که 55 ميليون دلار برآورد قيمت شد. از سوي گالري تيپ مدرن لندن و گالري ملي هنرهاي واشنگتن از موزه هنرهاي معاصر تهران درخواست شد که در زمان مديريت وقت محمود شالويي به اين درخواست پاسخ منفي داده شد. شالويي در اين مورد گفته بود: «با توجه به نداشتن امنيت حقوقي آثار هنري ايراني در امريکا، امکان امانت سپاري گنجينه هاي با ارزش موزه هنرهاي معاصر تهران به شما وجود ندارد.»
     «دوارد لوسي اسميت»، مورخ انگليسي و منتقد مطرح هنر معاصر جهان درباره اين موزه گفته است: «موزه هنرهاي معاصر تهران يکي از مهم ترين و کامل ترين مجموعه شاهکارهاي هنر تجسمي معاصر جهان را در اختيار دارد. گنجينه اين موزه با در بر داشتن آثاري از آغاز دهه 1870 تا پايان دهه 1980 تصويري جامع از رويدادهاي مهم پيشرفت و توسعه هنر نقاشي و مجسمه سازي غرب از طلوع امپرسيونيسم تا پيروزي ميني ماليسم ارائه مي کند.»
    اين مورخ برجسته همچنين معتقد است که «مجموعه آثار موزه هنرهاي معاصر تهران مهم ترين مجموعه هنري در اين دوره زماني در خارج از مرزهاي اروپا و امريکاي شمالي در جهان است».
    پيش از اين احمد وکيلي دبير نمايشگاه «تاريخ معاصر چاپ هاي دستي از امپرسيونيسم تا امروز» با اشاره به اين که برخي از آثار به نمايش درآمده براي نخستين بار در معرض ديد قرار گرفته اند، در ارتباط با برگزاري اين رويداد گفته است: «اهميت چاپ هاي دستي در دوره معاصر نه از باب تکثير آثار بلکه به عنوان غني ترين مديا در حوزه هنرهاي تجسمي است تا بتوان تجربيات تازه را براي رسيدن به بيان ناب تصوير تجربه کرد. اهميت چاپ هاي دستي در حوزه آموزش و همچنين تجسس هنرمندان به مدياي جديد انکار نشدني است. لذا برگزاري اين نمايشگاه مي تواند راهگشاي فضاي تجسمي در آموزش و در حوزه بيان باشد.»
     «احسان آقايي» رئيس پيشين موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در مصاحبه اي در مورد خريد آثار جديد براي موزه گفته بود: «خريد آثار خارجي نيازمند تعريف بودجه ارزي است. تحقق اين مهم نيز نيازمند حمايت مستقيم دولت است. با توجه به قيمتي که آثار هنري دارند نمي توانيم با بودجه جاري موزه چنين آثاري را خريداري کنيم. قطعاً نيازمند بودجه ارزي و حمايت دولت و رياست جمهوري و دفاع وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هستيم تا بتوانيم شاهد تحقق اين اتفاق باشيم.»
    همچنين پيش از اين مجيد ملانوروزي، سرپرست فعلي موزه هنرهاي معاصر تهران در مورد نمايش بعضي آثار گنجينه گفته بود: «تعدادي از آثار موزه هنرهاي معاصر نيز از نظر هنري و ساختاري ارزش هاي بسياري دارند، اما از منظر محتوايي با فرهنگ ما همخوان نيست.
    بر اين اساس سعي مي کنيم اين آثار در نمايشگاه هايي در موزه فقط براي هنرمندان هنرهاي تجسمي به نمايش دربيايد.
    گنجينه اي از آثار مهم هنرمندان معاصر غرب، پس از انقلاب ۱۳۵۷ ايران، به انبار زيرزميني موزه هنرهاي معاصر تهران منتقل شد. از اين آثار مي توان به تابلوي سه لتي آرميدن دو نفر بر تخت، در حضور ديگران اثر فرانسيس بيکن اشاره کرد که هيچ گاه به نمايش گذاشته نشده است.
    آثار هنرمندان معاصر جهان بر ديوارهاي موزه / نگاهي به گنجينه خارجي موزه هنرهاي معاصر تهران
    


 روزنامه ايران، شماره 5645 به تاريخ 24/2/93، صفحه 8 (هنرهاي تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 508 بار
    



آثار ديگري از "صبا موسوي"

  فريدون فربود، دبير ششمين جشنواره بين المللي «هنر براي صلح»: حسرت حمايت برندها از نمايشگاه به دل مان ماند
صبا موسوي، ايران 4/7/97
مشاهده متن    
  هنرمند به مثابه فعال اجتماعي / «ايران» در گفت و گو با هنرمندان حوزه تجسمي از ضرورت تعامل اهل هنر با موضوع محيط زيست گزارش مي دهد
صبا موسوي، ايران 4/7/97
مشاهده متن    
  حسين محجوبي در گفت و گو با «ايران»: شكوه و آرامش طبيعت را به تصوير مي كشم
صبا موسوي، ايران 22/6/97
مشاهده متن    
  مديركل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: جشنواره هاي هنري نيازمند خانه تكاني اساسي هستند
صبا موسوي، ايران 14/6/97
مشاهده متن    
  گذري بر ايام رنگين گذشته / مروري بر نمايشگاه نقاشي هاي علي بازماندگان در گالري ثالث
صبا موسوي، ايران 5/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله آريا آترواسكلروز
شماره 4 (پياپي 66)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است