آرشیو پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۸۵
اقتصادی
۴

رئیس پژوهشکده آمار:8300 میلیارد تومان سیگار سالانه در ایران دود می شود

رئیس پژوهشکده آمار گفت: سالانه هشت هزار و 300 میلیارد تومان در ایران، خرج مصرف سیگار می شود که رقم قابل توجهی است.

علیرضا زاهدیان در گفت وگو با ایرنا، افزود: بر اساس طرحی که با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز و شرکت دخانیات به اجرا درآمد، مصرف کل سیگار در کشور بیش از 55 میلیارد و 390 میلیون نخ برای سال 92 برآورد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر قیمت هر نخ سیگار را حداقل 150 تومان در نظر بگیریم، سالانه حداقل هشت هزار و 300 میلیارد تومان از درآمد مردم را به خود اختصاص می دهد.

زاهدیان اظهار داشت: نتایج این طرح نشان می دهد حدود 24 درصد از مردان و کمتر از سه درصد زنان ایرانی سیگاری هستند. هرچند در سالهای اخیر سهم مردان سیگاری در اکثر گروه های سنی روند نزولی داشته اما سهم زنان جوان سیگاری رو به افزایش است.

رئیس پژوهشکده آمار گفت: بطور کلی درصد افراد سیگاری در کشور رو به کاهش است اما با توجه به افزایش تعداد جمعیت بالای 15 سال در کشور هنوز مصرف کل سیگار در کشور روند افزایشی دارد.

این در حالی است که چندی پیش مدیرکل آموزش ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه 30 هزار میلیارد تومان در کشور صرف بیماری و مرگ ناشی از سیگار می شود، گفت: بررسی ها نشان می دهد اگر 70 درصد قیمت سیگار افزایش یابد، 25 درصد مرگ ها در کشور کاهش می یابد.

شهرام رفیعی فر اظهار امیدواری کرده برای کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار قیمت سیگار حداقل 70 درصد افزایش یابد.

وی افزود: سالانه 11 هزار نفر در کشور بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست داده و طی دو سال اخیر هشت هزار میلیارد تومان برای درمان سرطان در کشور هزینه شده که اگر 30 درصد مرگ های سرطان ناشی از استعمال دخانیات باشد، هزینه های تحمیلی دخانیات به کشور بیش از پیش مشخص می شود.

روز جهانی بدون دخانیات هر سال 31 ماه مه مصادف با 10 خرداد برگزار می شود. سال 1987 کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی با تعیین یک روز با عنوان روز جهانی بدون دخانیات، توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات جلب کرده و به بررسی راهکارهای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از آن می پردازند.