آرشیو شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۹۰
شهرستان ها
۷
یادداشت خبرنگار

بیماران کلیوی فراموش نشوند

سید سیاوش حسینی

آمارهای موجودر در 168 شعبه و نمایندگی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور نشان می دهد در حال حاضر دست کم حدود 75 هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه وجود دارد که طبق استانداردهای موجود سالانه بین 15 الی 17 درصد به تعداد بیماران کلیوی افزوده می شود. تاسف بارتر اینکه در اکثر استانهای کشور به دلیل حجم بالای بیماران دیالیزی از یک طرف و کمبود و فرسودگی دستگاه های دیالیز از طرف دیگر مشکلات این دست از بیماران خاص دوچندان شده است البته مشکلات بیماران کلیوی تنها به این موضوعات منتهی نمی شود و طول درمان و همچنین بار سنگین هزینه های درمان دردی مضاعف برای این بیماران شده است.

کرمانشاه بیشترین اهدای کلیه را دارد که باید برای این وضعیت چاره ای اندیشید. استان کرمانشاه با وجود 8 سال جنگ تحمیلی و مقاومت جانانه مردم غیور این خطه و تقدیم 9800 شهید دفاع مقدس سزاوار نیست که جوانانش اعضای بدن خود را در معرض فروش قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب در سفر به استان کرمانشاه و اطلاع معظم له از وضعیت بیماران خاص کرمانشاه مبلغ 2 میلیارد تومان به بیماران خاص کرمانشاه کمک کردند. در حال حاضر 560 بیمار کلیوی و 1550 بیمار پیوندی در استان وجود دارد که همه در انتظار دریافت کلیه هستند.

اکثر بیماران کلیوی استان از اقشار محروم هستند و بعضا هزینه های بالامانع از ادامه درمان بسیاری از بیماران دیالیز شده است.

مشکلات بیماران دیالیز و همچنین هزینه های سرسام آور این بیماری بعضا باعث فروپاشی کانون خانواده ها شده است.

متاسفانه امروزه شاهد مراجعات جوانان به انجمن برای فروش کلیه هایشان هستیم. لذا جا دارد مسئولین امر چاره ای بیندیشند چرا که همین افراد در آینده ای نه چندان دور به آمار دیالیزی استان افزوده خواهند شد.

استان کرمانشاه که قطب کشاورزی شناخته شده و قادر است 10 درصد مواد غذایی کشور را تولید کند، استانی که از منابع معدنی بکر برخوردار است و یکی از 5 منطقه گردشگری کشور به حساب می آید، نباید چنین شرایطی برایش ایجاد شود و به عنوان یک استان توسعه نیافته و محروم به آن نگاه کرد.