آرشیو یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۰۳
ورزشی - اخبار کشور
۹

بازگشایی مرزهای جنوبی عراق برای ورود مواد غذایی ایران

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق از باز شدن مرزهای جنوبی کشور عراق برای ورود مواد غذایی ایران از روز چهارشنبه بیست و هشتم خردادماه سال جاری خبر داد.

ابراهیم محمدرضازاده دیروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه ضمن اعلام باز شدن مرزهای جنوبی کشور عراق برای ورود مواد غذایی ایرانی افزود: بیست و نهم خرداد ماه سال جاری نخستین محموله های مواد غذایی شامل 60 تریلی از ایران وارد عراق شد.

وی با بیان اینکه با قطع شدن ارتباط ترکیه با بخش عربی عراق کمبود مواد غذایی در این کشور شدت یافت، خاطرنشان کرد: طی روز بیست و نهم خرداد ماه سال جاری با تصویب شورای وزیران عراق، الزام دریافت مجوز واردات برای ورود مواد غذایی به عراق تا اطلاع ثانوی ملغی شد.

رضازاده تصریح کرد: واردکنندگان عراقی ملزم به ارائه گواهی انطباق کالا(شهادت انطباق) نیستند و به جای آن تعهد می دهند.

این مسئول افزود: گواهی بهداشت مواد غذایی به عراق پس از ورود کالاو توسط واردکننده به مسئولان وزارت بهداشت این کشور با اخذ تعهد پرداخت خواهد شد.

وی از جلسه مشترک تجار عراقی و ایرانی مواد غذایی در مرز مهران و نقطه صفر مرزی برای عقد قرارداد مواد غذایی در سی و یکم خرداد ماه سال جاری خبر داد.

رضازاده افزود: در جلسه ای با اتاق بازرگانی بغداد آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل امنیت غذایی عراق را اعلام کردیم.

این مسئول بیان کرد: رئیس اتاق بازرگانی عراق نیز درخواست تسهیل استفاده از امکانات بندر امام خمینی (ره) برای ورود کالاو جایگزینی با ترکیه را از ایران مطرح کرد.

وی تصریح کرد: با ایجاد محدودیت های کارشناسی نشده توسط دولت عراق از جمله محدودیت دو هزار و 500 تن واردات برای هر واردکننده و الزام واردات توسط نماینده انحصاری، قیمت سیمان در عراق به 150 دلار رسید.

رضازاده با بیان اینکه قیمت تخم مرغ ایرانی در عراق به هفت هزار دینار رسیده، گفت: دبیرخانه شورای وزیران عراق برای تسهیل واردات مواد غذایی از مرزهای جنوبی بخشنامه ای به مرزها ارسال کرده است.