آرشیو شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۴
شهرستان ها
۷

دریاچه مهارلو به توده ای از نمک تبدیل شده است

ادامه پدیده کشند قرمز در دریاچه مهارلوی شیراز باعث شده که کارشناسان اعتقاد داشته باشند با این وضعیت احتمالاموجود زنده دیگری در آب دریاچه زندگی نمی کند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست با اظهار نگرانی از وضعیت قرمز شدن دریاچه مهارلو گفت: از مدتی قبل دریاچه مهارلو به صورت کامل قرمز شد که این امر نگرانی هایی را به همراه داشته است.

علمدار علمداری بیان کرد: یکی از دلایل اصلی قرمزشدن دریاچه مهارلو پایین آمدن سطح آب است که این امر شرایط را برای رشد یک سری از جلبک فراهم کرده از این رو به دلیل کاهش آب طی چند مدت اخیر شاهد قرمزشدن دریاچه مهارلو هستیم.

این کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس در استان فارس با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت دریاچه مهارلو نیز اظهار داشت: این دریاچه هم اکنون به دلیل ورود فاضلاب های شیراز تا حدودی آبدار است.

وی افزود: روند پایین آمدن آب و بالارفتن غلظت نمک در دریاچه مهارلو باعث شده که شرایط برای زیست این جلبک فراهم شود که برای موجودات دریاچه مضر است.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه رشد کشند قرمز در دریاچه مهارلو تاثیر منفی در حیات آرتمیا داشته زیرا وجود این جلبکها در دریاچه آن قدر زیاد است که رنگ دریاچه به طور کامل تغییر یافته، تصریح کرد: با وجود این جلبکها شرایط برای زیست تمام موجودات از بین رفته و غیرممکن است که دیگر موجودی در آن وجود داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه تغذیه پرندگان نیز با مشکل مواجه شده، بیان کرد: در حال حاضر شرایط به نقطه بحرانی رسیده زیرا از دریاچه فقط توده ای از نمک باقی مانده است.

علمداری تصریح کرد: با بالاآمدن آب دریاچه تعادل ایجاد شده و شرایط برای به وجودآمدن این کشند قرمز از بین خواهد رفت از این رو باید با تمام توان برای آبدارشدن این دریاچه گام برداشت.

دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده است.