|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد93/5/13: عباس جوانمرد، هنرمندي منظم و سختكوش
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4304
سه شنبه 23 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 3023 13/5/93 > صفحه 9 (ادب و هنر) > متن
 
      


عباس جوانمرد، هنرمندي منظم و سختكوش


نويسنده: محمود دهقاني

عباس جوانمرد هنرمند و پژوهشگر بلند آوازه تئاتر، زاده بهمن ماه 1307در تهران است. در پله نخست جواني با خوي پهلواني نه تنها قهرمان شنا و رشته واترپلو بود بلكه سرپرستي تيم تهران را نيز بر عهده داشت.
    از ويژگي هاي اين هنرمند، نظم و سختكوشي است و فرهنگ نياكاني در زندگي او جايگاه بزرگي دارد. هر چند در جامعه ما نظم در امور هميشه پايش لنگيده اما جوانمرد داراي يك نظم زيباي خود ساخته است. از جواني در ورزش و هنر، در سايه نظمي كه در پيش گرفت و به آن پايبند شد شالوده خوبي براي خود و هنر تئاتر پايه ريزي كرد. با تلاش او ورزشكاران و هنرمندان خوبي سر برون آوردند كه در ورزش واترپلو، شنا و درگستره تئاتر و هنرپيشگي سينما نيز سر آمد بودند.
    با نهادينه شدن نظمي كه او شالوده آن را در پيدايش ورزش نوپاي واترپلو در روزگار سرپرستي تيم تهران ريخت يك دهه و اندي پس از او اين رشته ورزشي به جايي رسيد كه در بازي هاي آسيايي، ايران قهرمان واترپلو آسيا شد.
    از سوي ديگر كارهاي اثر گذار عباس جوانمرد بر هنر و تئاتر پيش از انقلاب و پس از آن در رسانه هاي تصويري و نوشتاري مثنوي هزاران صفحه است كه در اين نوشته كوتاه نمي گنجد.
    اما از آنجا كه نگارنده در پله نخست درس هنر افتخار آشنايي با هنرمندان ايراني از جمله عباس جوانمرد را نه در ايران بلكه در اسپانيا پيدا كرده ام، حيفم آمد براي جواناني كه خواهان شناخت از هنرمندان پيشكسوت كه با خون دل درخت هنر ايران را آبياري كرده اند، چكيده يي در آستانه 86 سالگي اين بزرگ مرد ننويسم.
    پس از بزرگاني چون ميرزا آقا تبريزي، حسن مقدم، عبد الحسين نوشين و شاهين سركيسيان از پيشگامان مشعل به دست گستره هنر نمايشي به ويژه تئاتر در ايران، كارهاي زيباي هنري عباس جوانمرد توانسته است به گونه يي كه براي نسل هاي گذشته مفيد بود براي آيندگان نيز سودمند و رهگشا باشد.
    پژوهش ايشان در زمينه تئاتر و نمايش كه در برگيرنده ريشه يابي تئاتر اروپا و ايران است نه تنها در رسانه هاي فارسي زبان بلكه در دانشنامه ها، جنبش هاي هنري و ايران شناسي نيز در گرداگرد جهان به ثبت رسيده و بازتاب داشته است. با كتاب پژوهشي «تئاتر، هويت و نمايش ملي» نيز پيشينه تئاتر را شخم و شيار زده تا در مرغزار خرم هنر، نهال انديشه باغ جوانان و جويندگان را بارور كند.
    اين هنرمند با بيش از دو دهه تلاش در بازيگري، نمايشنامه نويسي تئاتر، برنامه هاي تلويزيون و با خدمات خود در وزارت فرهنگ و هنر و نوشتن مقالات بي شمار در روزنامه ها و مجلات سرانجام يك سال پيش از انقلاب بهمن ؟در ايران بازنشسته و مدتي پس از انقلاب راهي اسپانيا مي شود كه نگارنده در مادريد خدمت ايشان رسيدم و در نوشتن برخي نكات اين يادداشت بيشتر از حافظه مدد گرفته ام. به ياد دارم مطالعه در زمينه نمايش هاي «دوره گرد» و «دوره طلايي» تئاتر اسپانيا و مشابهات تئاتر مياني اين دو با تئاترهاي سنتي ايران سرگرمي او از روزهاي ورود به اسپانيا بود.
    از ياد نمي برم كه در روزهاي پايان هفته كه هنرمندي اسپانيايي از جامعه تئاتر مادريد كه شكل و شمايلي درست شبيه هوشنگ ابتهاج خودمان داشت، با انبوه ريش و چشمان نافذ، برنامه تئاتر عروسكي شهرداري را در تئاتري كه يك سكوي نمايش با ميدان ديد باز داشت براي كودكان اجرا مي كرد. هيجان و شادي عظيمي در ميان كودكان بر پا بود و جوانمرد به دقت كار آن هنرمند سالمند و گروه او را بدون خستگي ايستاده در كنار كودكان در بوستان زيباي تاريخي «رتيرو» در قلب مادريد تماشا مي كرد.
    تئاترهاي شهر مادريد را مثل كف دست مي شناخت و نمايشنامه هاي تاريخي و معاصر را به دقت تماشا مي كرد. چند بار كه به اتفاق او از كنار تئاتر زيباي «كالدرون» گذشتم دقايقي مي ايستاد و به بالاي سردرساختمان خيره مي شد. برنامه ها را خوب مي شناخت.
    در پيگيري كارهاي پژوهشي هنر، وسواسي مسوولانه داشت. در كار نمايش و آموزش بازيگري نيز به همين گونه سختگير بود و من اين را نه تنها از او در حين پژوهش در اروپا ديده ام بلكه از هنرمندان ايراني در برون كشور و از هنرپيشگان مطرح سينما و تئاتر درون كشور كه برخي در ميان ما نيستند نيز شنيده ام.
    نكته ديگري را كه نبايد از آن ناگفته بگذرم نظم و تربيت ماهگل و ماهان فرزندان او نيز بسيار زيبا و هنرمندانه بود. در تابستان تا مي ديد در خانه حوصله شان سر رفته، روي آنها آب مي پاشيد كه شايد اين هم يادگار روزگار جواني شنا و واترپلو بود. با خنده و شادي، همسرش نصرت و فرزندان در مسابقه براي سرگرمي شركت مي كردند.
    در اروپا جمع بزرگي از هنرمندان و فرهيختگان ايراني تاثير ژرفي بر زندگي ام داشته اند كه ياد صفايشان تا هميشه همراه من است. چند سالي گذشت من به استراليا و آقاي جوانمرد به كانادا پرواز كردند. اما ادامه اين خاطرات روزي به اوج رسيد كه دوباره من آقاي جوانمرد را در تهران در خانه شخصي نياوران ديدم و در خانه جديدتر نيز كه نقل مكان كرد در سفرهايم به ايران ايشان را ملاقات و آشنايي و گفت وگو با هنرمندان مطرح ايران نيز كه گرداگرد او بودند برايم لذت بخش بود.
    عباس جوانمرد گله داشت كه ادارات و وزارتخانه هاي فرهنگي و انتشارات در ايران عينهو سكوي مشت زني هستند. مي گفت با مشت هاي سنگين چانه هنرمند را در اينجا خرد مي كنند اما هنر براي همين است تا تاريخ ساخته شود.
    با بردباري در دانشگاه سوره تدريس مي كرد كه دسته يي دانشجو نيز هميشه دورش حلقه مي زدند. از طريق او در «خانه هنرمندان» با نويسنده وكارگردان ژرف نگر تئاتر ناصح كامگاري عزيز هم آشنا شدم. در همان روزها نقدي از جوانمرد در مجله «آدينه» در مورد تحقيقي ازمصطفي اسكويي و چاپ آن در مسكو تازه به چاپ رسيده بود و من در آن مورد از جوانمرد پرسيدم چرا كه در مادريد بارها از زبان ايشان، از نيكي مصطفي و مهين اسكويي شنيده بودم.
    اما او در نقد خود تعارف و دوستي را به كناري گذاشته بود. همان نقد بعدها با نام «غبار منيت پدر خوانده» در يك كتاب به چاپ رسيد. جوانمرد ازآن نقد هدفش راست و ريست كردن واقعيت هاي تاريخي تئاتر از يك سو و از سويي آغاز نقد سازنده و علمي در گستره تاريخ و هنر تئاتر ايران بود.
    من وقتي در تهران به تئاتر شهر در چهارراه وليعصر مي رسيدم و به تماشاي نمايشنامه هايي در آنجا مي نشستم، پي بردم تاثير اجتماعي و فرهنگي نمايش هاي تئاتر نيز كمتر ازتاثير فيلم هاي سينما نيست. نويسندگان مطرح تاريخ ايران در روزگار معاصر و دسته بزرگي از هنرپيشگان سينما نيز بيشتر از سكوي تئاتر كار هنر را آغاز كرده اند. نويسنده بلند آوازه ايران در جهان، محمود دولت آبادي خالق كليدر نيز هنرمند تئاتر بود.
    اكنون پرسش من از شهردار تهران و مسوولاني كه با شعار «تدبير و اميد» پا به ميدان گذاشته اند اين است كه آيا زمان آن نرسيده است تا در زادروز عباس جوانمرد، كسي كه يك عمر نه تنها به ورزش بلكه به فرهنگ وهنر ايران خدمت كرده است باغي، باغچه يي، كوچه يي، كوچه باغي، تالاري يا نمايشخانه يي را به نام او نامگذاري كنند تا تشويقي براي جوانان عاشق و جويندگان راه هنر در اين سرزمين باشد ؟
    
    استاد دانشگاه و فيلمساز*
    
    
    
    
    عباس جوانمرد، هنرمندي منظم و سختكوش
    


 روزنامه اعتماد، شماره 3023 به تاريخ 13/5/93، صفحه 9 (ادب و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 180 بار
    



آثار ديگري از "محمود دهقاني"

  ايران - عربستان؛ مقتضيات تازه
محمود دهقاني، اعتماد ملي 21/3/86
مشاهده متن    [PDF]    
  نگاه آمريكا به پيمان مكه
محمود دهقاني هرندي، اعتماد ملي 1/12/85
مشاهده متن    [PDF]    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه نخبگان علوم و مهندسي
متن مطالب شماره 6 (پياپي 306)، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است