آرشیو چهارشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۱۰
ایران زمین
۱۶

جابه جایی واحدهای مسکونی در معرض سیل مازندران

زهره افشار

واحدهای مسکونی شهری و روستایی مازندران که در مسیر وقوع سیلاب قرار دارند، جابه جا می شوند. اجرای این طرح می تواند تا حد زیادی ازخسارت ناشی ازسیل های احتمالی آتی در این استان جلوگیری به عمل آورد.

سید مجید هاشمی، رئیس بنیاد مسکن مازندران در گفت و گو با «ایران» از شروع اجرای طرحی خبرداد که در قالب آن واحدهای مسکونی شهری و روستایی این استان که در معرض سیل قرار دارد، جابه جا می شوند تا از این پس خطری از بابت سیل متوجه آن ها نباشد. دراین راستا کارشناسان بنیاد مسکن کار شناسایی واحدهای مسکونی شهری و روستایی که در حریم یا بستر رودخانه ها هستند را آغاز کرده است.

به گفته وی این واحدها بر اساس قانون باید تخریب می شد، اما دولت با هدف حفظ جان ساکنان این واحدها و کمک به این دسته از افراد که به هر دلیل واحدهای مسکونی شان را در مناطقی ساخته اند که در معرض وقوع سیلاب است واحدهای آنان را خریداری تا بتوانند در جای دیگر ساکن شوند.

هاشمی توضیح داد: برای امسال 22 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که انتظار می رود، 221 واحد در معرض سیل با این اعتبار جابه جا شوند. واحدهای مسکونی که در حریم یا بستر رودخانه ها ساخته شده اند با هر بارندگی در معرض خطر هستند و در مواقع بروز سیل راه عبور سیلاب را می گیرند و این خود عاملی برای افزایش قدرت سیل است.

وی با اشاره به این که همچنین مقرر شده برای تعمیر واحدهای خسارت دیده از سیل 2 میلیون کمک بلاعوض و برای ساخت واحدهای تخریبی 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و 25 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود، تصریح کرد: هنوز بانک عامل آن مشخص نشده است.

یادآور می شود، در سیل بهشهر 771 واحد شهری و روستایی آسیب دید که نیاز به تعمیر یا بازسازی کامل دارند.