آرشیو پنجشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۰۳۸
جهان
۶

بازگشت وزیران کرد به دولت موقت عراق مالکی وزارت دفاع را نپذیرفته است

همزمان با مبارزه ارتش عراق در میدان کارزار با گروه داعش، مذاکره و چانه زنی در صحنه سیاسی برای تشکیل دولت جدید ادامه دارد. خبرها از عراق از بازگشت وزرای کرد به کابینه و امتناع نوری مالکی نخست وزیر عراق از پذیرفتن پست در دولت جدید حکایت دارد.

بازگشت هوشیار زیباری

وزیران کرد دولت عراق که حضور خود را در کابینه به دلیل اختلافات با مواضع نوری مالکی به حالت تعلیق درآورده بودند، به دولت موقت عراق بازگشتند. در این میان هوشیار زیباری که پیشتر حضور خود در دولت عراق را به حالت تعلیق درآورده بود، در سخنانی عنوان داشت: «من به عنوان وزیر خارجه به بغداد بازگشتم.» پیشتر زیباری اعلام کرده بود که کردها تمامی همکاری های خود را با دولت نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق به حالت تعلیق درآورده اند. وی تصریح کرده بود که به دلیل اتهامات مالکی علیه اربیل و کردها، تمامی همکاری ها و مشارکت کردها در دولت عراق متوقف شده است.

امتناع مالکی از وزارت دفاع

ابتسام هلالی، عضو ائتلاف دولت قانون عراق در اظهاراتی خبر داد اعضای ائتلاف دولت قانون پیشنهاد اعطای منصب وزارت دفاع و معاونت ریاست جمهوری را به «نوری مالکی» ارائه کردند اما مالکی از پذیرفتن این دو پست خودداری کرده است. هلالی با اشاره به اینکه منصب وزیر دفاعی به شخصی قدرتمند که توانایی اداره این نهاد بزرگ را داشته باشد، نیازمند است، گفت: ائتلاف ملی از پذیرش وزارت کشوری دست کشیده و هم اکنون خواستار دستیابی به وزارت دفاع است. لازم به ذکر است گفته می شود مالکی ترجیح می دهد به عنوان نماینده پارلمان، ائتلاف دولت قانون را رهبری کند.

واکنش های بین المللی به مبارزه با داعش

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه در گفت وگو با لوموند اعلام کرد: شرکای خود را در کنفرانسی بین المللی درباره امنیت در عراق و مبارزه با گروه داعش سپتامبر گردهم خواهد آورد. رییس جمهوری فرانسه در این مصاحبه گفت: «ما دیگر نمی توانیم خود را در بحث سنتی مداخله کردن یا نکردن نگاه داریم. ما باید راهبردی همه جانبه علیه این گروه که ساختارمند شده است و منابع مالی مهم و سلاح های بسیار پیشرفته یی در اختیار دارد و کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان را تهدید می کند، در پیش گیریم.»