آرشیو یکشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۲۵
صفحه آخر
۲۴
حوالی فرهنگ

رقابت با تولیدکنندگان ابزار سینمایی در خاور دور

یزدان سلحشور

گرچه تولید ابزار سینمایی، محتملا ارتباطی با روند خلق هنری ندارد اما وقتی بحث تولید و صادرات پیش می آید، غیر از نقشی که در به چرخش درآوردن چرخ اقتصاد کشور ایفا می کند، به چرخه اقتصادی سینما هم کمک می کند چون همیشه اول ابزار سینمایی یک کشور وارد می شود بعد آثار سینمایی آن کشور! در معدود مواردی هم ممکن است این طور نباشد یعنی آن کشور، تولید ابزارسینمایی داشته باشد، اما تولید سینمایی نداشته باشد که در دو دهه گذشته، چند کشور خاور دور، دارای این خصوصیت بودند که اتفاقا بعد از شروع صادرات ابزار سینمایی، شروع به سرمایه گذاری برای سینمای ملی کردند و الان هم گردش مالی همان تولیدات اندک سالانه شان، از گردش مالی تولیدات انبوه سینمای ما، در آسیا و اروپا بیشتر است!

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور امیدوار است که شاهد پخش ابزار سینمایی ایرانی در کشورهایی چون: لهستان، چک و... باشیم و از اعلام آمادگی این سازمان برای حمایت از شرکت های خصوصی فعال در تولید ابزار و تجهیزات سینمایی خبر داد. محمد رضا فیروزفر مدیرعامل شرکت فناوری سینمایی پیروزگستر هم با اشاره به تولیدات این شرکت از جمله کرین تلسکوپی، هد اوکانر، اسکیتر، پد استار، آداپتور تلسکوپی و سه پایه هیدرو کربنی دوربین گفته: «این ابزار و تجهیزات تماما در ایران ساخته شده و تنها 3 تا 4 قطعه از مواد اولیه تولید آنها از خارج از کشور وارد می شود.» و اینکه، در بولیوی، افغانستان و تاجیکستان مشتری دارد و قیمت این ابزار در مواردی حتی یک پنجم مشابه خارجی است؛ البته این خبر به ما نمی گوید که این اختلاف قیمت، در قیاس با جنس فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و امریکایی است یا فیلیپینی، ویتنامی و تایلندی اما حتما بازارش موجود است که خط تولید شروع به کار کرده؛ کشورهای یادشده هم وقتی شروع کردند، رقبایشان ژاپن و کره جنوبی بودند.