آرشیو سه‌شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۰۴۸
سیاسی
۲

تحلیل دولت از اجرا نشدن قانون اساسی و مطالبات مردم

گروه سیاسی|تکلیف اجرای قانون اساسی از سوی رییس جمهور روشن شد. هرچند که اشاره چندی پیش حسن روحانی به اجرای قانون اساسی مبهم مانده مشخص نبود که برنامه اصلی دولت برای اجرای قانونی که مسوولیت اصلی اش برعهده رییس جمهور است، چیست؟ اما روز گذشته یکی از معاونان رییس جمهور اشاره کوتاهی به این موضوع داشت. از مسوولیت رییس جمهور گفت و آن بخش هایی از قانون اساسی که مغفول مانده و تاثیر مستقیم روی مردم داشته است.

روز گذشته محمدباقر نوبخت در این مورد به ایلنا گفت: براساس اصل 113 قانون اساسی رییس جمهور اختیار دارد تا درباره اجرای کامل قانون اساسی اقدام کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه مشکلات کشور به دلیل عدم اجرای کامل قانون اساسی است، گفت: اگر مطالباتی از سوی مردم وجود دارد و رضایت آنها حاصل نشده به خاطر این است که قانون اساسی را کامل اجرا نکرده ایم. وی با تاکید بر اصل 113 قانون اساسی یادآور شد: رییس جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی هم مسوولیت مدیریت قوه مجریه و هم مسوولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اما تحلیل دیگری هم از شرایط اجرا نشدن قانون اساسی دارد و با بیان اینکه هم اینک هر مشکلی که در کشور وجود دارد نه به خاطر نقص قانون اساسی بلکه به دلیل عدم اجرای کامل قانون اساسی است، یادآور شد: اگر مطالباتی از سوی مردم وجود دارد و رضایت آنها حاصل نشده به خاطر این است که قانون اساسی را کامل اجرا نکرده ایم.

حسن روحانی در سفر اردبیل خود به عدم اجرای قانون اساسی اشاره کرده و گفته بود زمانی که خواستم انجام وظیفه مسوولیت اجرای قانون اساسی را شروع کنم، برای مردم توضیح خواهم داد چرا این کار دارد با تاخیر انجام می گیرد. رییس جمهوری گفت: اجرای این وظیفه از آن کارهای مهمی است که برای خیلی ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود و هرکسی در این کشور با هر مسوولیتی باید بداند این دولت به حول و قوه الهی در ادامه راه، برای اجرای قانون اساسی مصمم خواهد بود.

رییس جمهوری اظهار داشت: مردم با رای و اعتماد خود، وظیفه مهمی را به رییس جمهوری محول کردند. مردم رای ندادند که رییس جمهوری رییس دستگاه اجرایی باشد، رای دادند که اول مجری قانون اساسی باشد.