آرشیو چهار‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۰۶۱
جهان
۶

حملات هوایی نیروهای خلیفه حفتر به نزدیکی طرابلس

لیبی روی گسل های منازعه

شرایط کنونی در لیبی را می توان از پیامدهای دخالت خارجی دانست. جایی که اگر چه دیکتاتوری معمر قذافی با حملات محدود خارجی به پایان رسید، اما این کشور را درگیر یک جنگ داخلی کرد. اکنون پس از گذشت سال ها از تشکیل دولت منتخب در لیبی هنوز این کشور در آتش اختلاف گروه های مختلف می سوزد. در جدیدترین این تحولات لیبی به صحنه قدرت نمایی دو گروه شبه نظامی، یکی به رهبری یکی از ژنرال های ارتش لیبی با نام خلیفه حفتر و دیگری یک گروه شبه نظامی از مصراته که چند تن از مقامات لیبی نیز نمایندگی آن را بر عهده دارند، تبدیل شده است.

نیروهای خلیفه حفتر با در اختیار داشتن بخشی از تجهیزات ارتش و کمک های خارجی که گفته می شود از کشورهای حاشیه خلیج فارس به لیبی می رسد، دست به حملات هوایی علیه مناطق تحت اشغال شبه نظامیان مصراته می زنند.

این در حالی است که ارتش لیبی از عملیات علیه شبه نظامیان مصراته حمایت می کند و دولت لیبی تاکید دارد جنگ داخلی در لیبی حاصل دخالت نیروهای خارجی به ویژه از سوی قطر است. این در حالی است که قطر این اتهام را رد می کند.

در همین راستا، شورای امنیت با ابراز نگرانی از بالاگرفتن خشونت ها در لیبی، در بیانیه یی از جامعه بین الملل خواسته تا از روند سیاسی در این کشور حمایت کنند و از هر اقدامی مانند قاچاق اسلحه و حمایت از گروه های مسلح اجتناب ورزند.