آرشیو دوشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۸
فرهنگ و هنر
۵

کارگردان «لاله» حکمیت را نپذیرفت

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ارسال نامه ای توسط اسدالله نیک نژاد خبر داد که در آن کارگردان فیلم جنجالی «لاله» تاکید کرده است که نظر حکم سازمان سینمایی را قبول ندارد.

سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد درباره شرایط فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد به فارس گفت: اکنون آقای نیک نژاد حکمیت را نپذیرفته است. طبق قرارداد با وی که ایشان آن را امضا کرده اند هر زمانی طرفین با اختلاف مواجه شوند، رای به سازمان سینمایی واگذار می شود و سازمان حکمی تعیین می کند که رای سازمان برای طرفین لازم الاجراست. این موضوع از مفاد قرارداد است.او در پاسخ به این پرسش که با این وجود آیا اسدالله نیک نژاد می تواند حکمیت را قبول نداشته باشد؟ گفت: اصلانمی تواند بگوید که حکمیت را قبول ندارد، البته وی پیش از این نیز زیر قرارهای خود زده و از آن روزی که گفت، «من قراردادها را با دست چپ امضا کرده ام» توهین به قوانین و اخلاق کرده است.

طباطبایی نژاد افزود: ایشان خود درخواست حکمیت از حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کرده است و آقای ایوبی نیز طبق این درخواست علیرضا رضاداد را حکم معرفی کرد که این موضوع طبق قرارداد است و طبق چند جلسه طولانی که آقای رضاداد با آقای نیک نژاد و یک جلسه مفصل با ما و جمع آوری اسناد و مدارک داشتند، حکم صادر شد که من معتقدم حکم ملایمی است. آقای رضاداد با رافت و ضمن رعایت حقوق بیت المال منافعی را هم برای آقای نیک نژاد قرار داده است که ما طبق قانون حکم را پذیرفتیم. انتظار داشتیم آقای نیک نژاد طبق رای حکم عمل کند، اما وی نامه ای نوشته و گفته است که حکمیت قبول نیست و خلاف قانون است و حکم باید من را راضی کند.فیلم سینمایی «لاله» درباره زندگی «لاله صدیق» قهرمان زن اتومبیلرانی است که از سوی اسدالله نیک نژاد نیمه کاره ساخته شده و دعوای حقوقی بین کارگردان و مالک اثر کار را به معرفی حکم از سوی سازمان سینمایی کشاند و نتیجه این حکمیت انتقال کامل مالکیت فیلم به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سود 30 درصدی برای کارگردان شد.