آرشیو چهار‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۰
صفحه آخر
۲۰
پیشنهاد روز

«عصر روز دهم» دیدنی شد

طاهره آشیانی

فیلم سینمایی عصر روز دهم را که امشب ساعت 20 از شبکه سه به نمایش درمی آید، اول قرار بود مرحوم رسول ملاقلی پور کارگردانی کند. چند سالی روی فیلمنامه آن کار کرده بود و زمانی که از استقبال خوب فیلم «میم مثل مادر» به وجد آمده بود با انرژی بیشتری روی این فیلمنامه کار می کرد و با اشتیاق درباره آن سخن می گفت.

زنده یاد ملاقلی پور تصمیم داشت در ظهر عاشورا و در کربلادو خواهر را که در زمان جنگ و دوران طفولیت یکدیگر را گم می کنند به هم و به مادرشان برساند. اجل به رسول سینمای ایران مهلت نداد تا او عصر روز دهم را بسازد و بعد از فوت ناگهانی ملاقلی پور، منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم، ساخت آن را به مجتبی راعی سپرد. این کارگردان هم همه تلاش خود را کرد تا به متن مرحوم ملاقلی پور وفادار بماند اما به هرحال این دو کارگردان زاویه نگاه متفاوتی به سینما و روایت داستان در آن دارند.

عصر روز دهم فیلم سختی است، بیشتر داستان آن در عراق می گذرد و سازندگان این فیلم برای ساخت آن شرایط سختی را از سرگذرانده اند تا بتوانند تصاویری بسیار نزدیک به واقعیت عراق بعد از صدام را به تصویر بکشند. بمبگذاری های وحشتناک که باعث کشته شدن مردم عادی می شود، چند دستگی مردم عراق، ناایمن بودن همه مناطق عراق و از همه مهم تر زندگی سختی که مردم این کشور در نبود امنیت، آب و غذا و... تحمل می کنند.

عصر روز دهم را بازی های درخشان دیدنی تر کرده است.هانیه توسلی نقش دو خواهر را بازی می کند.یکی از آنها در ایران بزرگ شده و پزشک است و دیگری بزرگ شده عراق است و شرایط خاص خود را دارد. دو خواهر دو مادر هم دارند. نقش مادر واقعی آنها را آفرین عبیسی به زیباترین شکل ممکن بازی می کند و نقش مادر خواهر عراقی را سلمه رنگزن عالی اجرا می کند. صحنه های ظهر روز عاشورا و اتفاقاتی که برای شخصیت های اصلی این فیلم رخ می دهد هم از صحنه های دیدنی سینمای ایران است؛ تصاویری دراماتیک و مستند که در کنار هم بیننده را متاثر می کند. عصر روز دهم امروز برای اولین بار از شبکه سه پخش می شود. تماشای آن خالی از لطف نیست.