آرشیو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۷۴
شوک امروز
۱۳

کشف زیرخاکی های ماندگار از چنگال قاچاقچیان

رئیس پلیس نهاوند گفت: آثار تاریخی ارزشمندی شامل 257 ظرف، اشیا، سکه و سنگ قیمتی دوران چند هزار ساله قبل و بعد از اسلام از دو قاچاقچی آثار تاریخی کشف شد.

«محسن اقبالیان» اظهار کرد: ماموران آگاهی نهاوند و مبارزه با قاچاق کالاو اشیای تاریخی پس از یک سال کار تجسسی و اطلاعاتی موفق شدند در یک معامله صوری دو قاچاقچی که قصد فروش این اشیا و سکه ها را داشتند، دستگیر کنند.

وی گفت: در بازرسی از خانه این افراد، چند قطعه سنگ عتیقه قدیمی، گردنبند یاقوتی طلا، 178 نوع سکه کوچک و بزرگ دوره های هخامنشیان، ساسانیان و ماقبل آن، تعداد زیادی ظروف شامل گلدان، حیوانات مفرغی و خلخال مفرغی که در مجموع 257 عدد بود کشف شد.

اقبالیان افزود: ماموران نهاوند توانستند با همکاری اداره میراث فرهنگی اشیای کشف شده از قاچاقچیان را شناسایی کنند که تاکنون به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی، ارزش ریالی آنها مشخص نشده است.

فرمانده انتظامی نهاوند اظهار کرد: از دیگر اشیا و عتیقه جات کشف شده قدیمی و تاریخی در نهاوند 178 عدد سکه کوچک و بزرگ، چند عدد اشکال حیوانات و انسان، ابزار کار مانند چاقو و سنگ، یک رشته گردنبند یاقوتی و طلاو تعدادی سنگ کوچک قدیمی است.

کشف اشیای باستانی در آذرشهر

ماموران بخش انتظامی ممقان شهر آذرشهر نیز موفق به کشف اشیای عتیقه و دستگیری یک مجرم شدند.

سرهنگ «سیدلطیف حسینی» رئیس پلیس آذرشهر گفت: با کسب گزارشی مبنی بر فعالیت فردی سودجو در شهر ممقان که در زمینه نگهداری اشیای عتیقه و باستانی فعالیت می کند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت.

سرهنگ حسینی افزود: با انجام کار اطلاعاتی، سرانجام مخفیگاه متهم و محل نگهداری اشیای عتیقه شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی وی دستگیر شد.

این مقام پلیسی در ادامه گفت: در بازرسی به عمل آمده از محل مورد نظر، اشیای مختلف قدیمی از قبیل دو مجسمه سنگی طرح دار، سه سماور تاریخی روسی، سه جلد کتابچه قدیمی، دو غلاف خنجر، یک دستگاه ساعت جیبی قدیمی، یک گردنبند با زنجیر، یک سنگ کوچک تاریخی، یک گردنبند طلایی رنگ، یک جفت گوشواره نقره ای رنگ، یک گردنبند فیروزه ای رنگ، یک بلوری فیل نشان، 21 سنگ ریزه، یک قمه و یک چاقوی بزرگ و عتیقه کشف شد.