آرشیو پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۰۹۰
اقتصاد
۵

توافق جامع تجاری با عراق

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر بازرگانی کشور عراق بر امضای هر چه سریع تر توافقنامه جامع تجاری ایران و عراق تاکید کرد.

محمدرضا نعمت زاده در دیدار با عبدالکریم کسنزانی، وزیر بازرگانی کشور عراق با اشاره به رابطه دیرینه تاریخی سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: زمینه ایجاد همکاری های هر چه بیشتر دو کشور وجود دارد و تفاهمنامه جامع تجاری ایران و عراق می تواند روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد. وی اشاره کرد که تحریم های اعمال شده بر ایران منجر به افزایش استفاده از توانمندی های اقتصادی و صنعتی داخل کشور شد و بسیاری از تجهیزات صنعتی مانند تجهیزات برق، پتروشیمی و خدمات مهندسی در کشور ساخته شد.

نعمت زاده با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی به خوبی توانسته است در عرصه فعالیت های اقتصادی حضور فعال داشته باشد ابراز امیدواری کرد بتوان از ظرفیت ها و همکاری های بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش استفاده کرد. انجام مطالعات زمین شناسی و ایجاد شهرک های صنعتی از جمله زمینه های گسترش تعاملات صنعتی و معدنی بین دو کشور خواهد بود.

نعمت زاده در ادامه برای گسترش مناسبات اقتصادی و همکاری های درازمدت دو کشور افزود: انجام تفاهمنامه جامع درازمدت در زمینه صنعت و معدن، برقراری روابط بانکی بین دو کشور، استفاده از حداکثر ظرفیت های شرکت های دولتی از طریق ایجاد سرمایه گذاری های مشترک دو کشور و تطبیق استانداردهای ملی ایران و عراق از جمله مواردی است که می تواند در گسترش این مناسبات و روابط اقتصادی موثر باشد.