آرشیو شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۰۹۱
جهان
۶

مخالفان سوری خواستار پیوستن به جنگ در کوبانی شدند

پیشروی دوباره داعش در کوبانی

در حالی که ابراز امیدواری می شد پیشروی داعش در شهر کوبانی سوریه متوقف شده است، منابع سوری از وقوع درگیری های شدید میان افراد مسلح داعش و کردها در سه محور شهر کوبانی خبر داده اند و برخی از احتمال سقوط کوبانی می گویند.

به گزارش این منابع، درگیری های اخیر در منطقه صناعه در شمال شرق کوبانی و در نزدیکی منطقه حریه و خیابان تلل و همچنین در جنوب غرب کوبانی رخ داده است. در همین راستا جنگنده های ائتلاف ضدداعش حملاتی را به پایگاه های این گروه در کوبانی انجام داده اند. این در حالی است که اعضای داعش روز پنجشنبه وارد روستای تل شعیر در غرب کوبانی شده و درگیری هایی میان آنها با کردها رخ داده است.

مخالفان سوری نیز اعلام کرده اند که نیروهایی را به کوبانی برای مشارکت در جنگ علیه داعش اعزام کرده اند. در بیانیه صادره از سوی گروه های مخالف سوری آمده است: ما از ائتلاف ضدداعش می خواهیم تا از ارتش آزاد سوریه برای مقابله با گروه داعش حمایت کند. مخالفان سوری همچنین بر اهمیت هماهنگی میان تمامی تشکیلات نظامی حاضر در کوبانی با گروه های ارتش آزاد جهت از بین بردن داعش تاکید می کنند.

اما ظاهرا کردهای سوریه، ورود مخالفان سوری به کوبانی را یک راهبرد ترکی دانسته اند. مقامات حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه هرگونه توافق مبارزان کرد با نیروهای مخالف نظام سوریه را با هدف ورود این افراد به جنگ در کوبانی رد کرده اند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در سخنانی از موافقت کردهای کوبانی با ورود 1300 نیروی ارتش آزاد به کوبانی خبر داده بود.

بر اساس طرح مصوب دولت ترکیه در پارلمان این کشور، یکی از راهبردهای پیشنهادی آنکارا برای گسترش جنگ در سوریه علیه داعش و سپس بشار اسد رییس جمهوری سوریه، تجهیز و آموزش مخالفان سوری است. امریکا با آموزش مخالفان سوری موافقت کرده است اما تاکنون هیچ اظهارنظری از مقامات امریکایی برای کمک گرفتن از این نیروها در جنگ علیه داعش نشده است. اما جان مک کین سناتور جمهوریخواه امریکا طرفدار این طرح است. با این حال با توجه به اختلافی که بین واشنگتن – آنکارا در خصوص استفاده از حریم هوایی ترکیه در جنگ علیه داعش ایجاد شد و همچنین پیچیده تر شدن جنگ علیه داعش در سوریه با ورود مخالفان سوری به این جبهه، احتمال آن می رود که این راهبرد ترکیه به چالش دیگری میان واشنگتن- آنکارا تبدیل شود.