آرشیو شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۰۹۱
صفحه آخر
۱۶
کرگدن نامه

نشان شوالیه برای آقای کاریکاتوریست

کامبیز درم بخش در 72 سالگی هم چنان خلاق و پر انرژی کار می کند، از نوجوانی تصویرسازی، طراحی و کاریکاتور را از مجله پر خواننده توفیق آغاز کرد و بعد سال ها کار و عرضه آثارش در مجامع جهانی، دولت فرانسه برای تجلیل از این هنرمند ایرانی نشان شوالیه را به وی تقدیم خواهد کرد.

درم بخش نخستین هنرمند ایرانی در هنرهای تجسمی است که نشان شوالیه لیاقت را دریافت می کند. نشان شوالیه سال 1963 در فرانسه بنا گذاشته شد، اما به مرز های این سرزمین محدود نشد و تاکنون هنرمندان متعددی از کشورهای مختلف جهان این نشان را دریافت کرده اند. وی در آثارش نگاهی انسانی را دنبال می کند و جهان به بن بست رسیده را با طنزی انتقادی و تلخ به چالش می کشد.

روایت آقای کاریکاتوریست از علاقه مندی اش به تصویرگیری و کار صعب نقاشی کردن این گونه است «از کودکی به نقاشی علاقه مند بودم و 14 ساله بودم که نقاشی هایی می کشیدم و می بردم خیابان فردوسی، حوالی منوچهری و به مغازه دارها می فروختم. مغازه دارها بابت این نقاشی ها پنج تومان به من می دادند و خودشان آنها را به خارجی ها 50 تومان می فروختند. در آن زمان این کار باعث شد که احساس کنم می توانم از راه نقاشی خرج خودم را در بیاورم و مستقل شوم. اوایل به خاطر پول کار می کردم، اما کم کم به این هنر علاقه پیدا کردم. همان موقع کاریکاتورهایی را هم در مجله های ایرانی و خارجی پیدا می کردم و آنها را می بریدم که باعث شد، طنز را بهتر بشناسم.

پدر من ارتشی بود و در نشریه ارتش کار می کرد. او دوست و همکاری به نام آقای تجارتچی داشت. پدرم از همکارش خواست مرا در این راه راهنمایی کند. او برای من چند تا کار کشید و من از روی آنها کپی کردم، اما به مرور زمان به این کارها قناعت نکردم و بدون کپی کردن کاریکاتور را ادامه دادم...»