آرشیو پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۰۹۶
اقتصاد
۴

کارشناسان: ایران باید به تجارت بازنده- برنده پایان دهد

انتقادات نسبت به رویکرد تجاری کشورهای آسیایی در برابر خرید نفت ایران در شرایط تحریم در تهران افزایش یافته است، امری که بیش از هر کارشناسی، مجریان دولتی نسبت به آن واقف هستند، اما به دلیل ملاحظات راهبردی، به دنبال تامین منافع کشور هستند.

شیوه تجارت ایران با چین، محور گفت وگوی خبرگزاری ایسنا با دکتر امرلله امینی، یک اقتصاددان بوده است. وی گفت: در سال هایی که تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل تحریم غربی ها به نصف کاهش یافت چینی ها تولید خودروهای خود در ایران را حدودا دو برابر افزایش دادند.

وی ادامه می دهد: «در صورتی که اتفاقی مانند تحریم رخ نمی داد هیچگاه خودروسازان چینی نمی توانستند به یک باره تولید خود در ایران را دو برابر کنند.»امرالله امینی با بیان اینکه متاسفانه خودروسازان چینی همزمان با رشد تولید محصولات خود در ایران اقدامی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود انجام ندهند خاطرنشان می کند: گواه این موضوع کاهش کیفیت برخی از خودروهای چینی مونتاژی در کشور در یکی دو ماه اخیر است. یک استاد اقتصاد دانشگاه هم به همین خبرگزاری درخصوص وضعیت توافق اخیر روسیه با ایران یادآوری کرده است که تحریم روسیه از سوی غرب و باز شدن بازار این کشور به روی ایران می تواند فرصت خوبی برای اقتصاد ایران باشد. اما اگر بخواهیم کالاهای صنعتی و دانش افزاری از روسیه وارد کنیم و محصولات خام، سنگ، خاک، کلوخه های معدنی، دام زنده، تولیدات سنتی کاربر و کشاورزی آب برنظیر هندوانه، خیار، گوجه و محصولات آبی تابستانه در شرایط کم آبی صادر کنیم قطع به اقتصاد داخلی ضربه می زنیم و روسیه یا کشورهای عرب منطقه برنده این گونه مبادلات خواهند بود.به گزارش خبرنگارما، به میزانی که در فضای مناسبات تجاری ایران با کشورها گشایش ایجاد می شود، ایران می تواند قدرت چانه زنی خود را در تعاملات اقتصادی تقویت کرده و در مذاکرات برنده –برنده را داشته باشد.