آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۱۵۱
ورزش
۱۳

مجوز حضور یک تماشاگر زن استرالیایی در ورزشگاه عربستان

شرق: بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا روز شنبه بین تیم های الهلال عربستان و سیدنی استرالیا برگزار می شود؛ این بازی علاوه بر اینکه تعیین کننده تیم قهرمان آسیاست آزمونی برای کشور عربستان هم به حساب می آید که وضعیت ورزش زنان در این کشور اسفناک است. درواقع استرالیایی ها پیش از این بازی نگران حضور تماشاگران زن خود در ورزشگاه ملک فهد بودند و این نگرانی هم نشات گرفته از قانون عربستان است. عربستان برای زن هایی که به تنهایی قصد سفر به این کشور را دارند ویزا صادر نمی کند.

به عبارت دیگر زن، یا باید همراه با همسرش به این کشور سفر کند یا اینکه یکی از افراد مرد خانواده او را همراهی کند. با این حال روز گذشته سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) خبر داد که فدراسیون فوتبال عربستان به دنبال درخواست نماینده استرالیا برای حضور تماشاگران زن استرالیایی در ورزشگاه محل برگزاری این دیدار در عربستان، اعلام کرد که براساس لوایح فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و کنفدراسیون فوتبال آسیا عمل خواهد کرد و حضور زنان در ورزشگاه با رعایت موازین اسلامی بلامانع است. این خبر در حالی منتشر شده که «گاردین» در گزارشی به موضوع حضور زنان در ورزشگاه ملک فهد اشاره کرده و نوشته کلااز استرالیا 14نفر برای تماشای این بازی می روند که 13نفر آنها مرد است و فقط یک زن آنها را همراهی می کند؛ مسافت طولانی، قیمت زیاد و قانون دست وپا گیر عربستان برای صدور روادید از علل مهمی بوده که باعث شده هواداران کمی از استرالیا به عربستان بروند. در این گزارش اشاره شده این هوادار زن هم فقط به یک دلیل برایش ویزا صادر شده که پدرش در این سفر او را همراهی می کند.

البته در همین راستا کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که یوییچی نیشیمورا، داور برجسته ژاپنی، دیدار برگشت فینال رقابت های فوتبال جام باشگاه های آسیا را میان الهلال عربستان و سیدنی استرالیا قضاوت خواهد کرد. این بازی به وقت تهران ساعت 30/19 روز شنبه در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض برگزار می شود.

در دیدار رفت دو تیم که شنبه هفته پیش در شهر سیدنی برگزار شد، نماینده استرالیا با نتیجه یک بر صفر به برتری رسید.