آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۰۹۶
جهان
۶
خاورمیانه

دادخواست فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بالاخره دادخواست فلسطینی ها علیه اسراییل را تحویل شورای امنیت سازمان ملل داد. محمود عباس قبل از آنکه جمعه یی دیگر از راه برسد و بار دیگر نیروهای اسراییلی جوانان فلسطینی را در مسجد الاقصی مورد حمله قرار دهند، از شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه اضطراری شده است.

در هفته های اخیر تلاش های بسیاری می شد که فلسطینی ها از طرح شکایت در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کنند، اما اکنون که عباس این اقدام را انجام داده، این امید وجود دارد که شورای امنیت با تصمیمی قاطعانه مانع اقدامات متجاوزانه اسراییل شود. به ویژه که در روزهای اخیر تنش ها بین واشنگتن و تل آویو نیز افزایش یافته است.

نتانیاهو دستور ساخت بیش از یک هزار واحد مسکونی دولتی در بخش شرقی و عرب نشین بیت المقدس و همچنین ایجاد زیرساخت های جدید در کرانه غربی رود اردن را صادر کرده است. به باور برخی ناظران بین المللی محمود عباس امیدوار است که امریکا برای جلوگیری از وتوی درخواست فلسطین در شورای امنیت تلاش کند تا راه حلی پیدا کند. مقامات مختلف امریکایی نیز در واکنش به اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسراییل، به شماتت آشکار وی می پردازند. با این حال اسامه القواسمی سخنگوی جنبش فتح گفته است تحرکات مسوولان فلسطینی در شورای امنیت با هدف صدور قطعنامه یی الزام آور ضد رژیم اسراییل است تا از جنایت های خود علیه مردم و سرزمین و مقدسات فلسطینی دست بردارد.