آرشیو پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۱۵۵
سینمای ایران
۱۰

غافلگیر شدیم

بابک کریمی

بازی در فیلم «ماهی و گربه» برایم تجربه ای عجیب بود. تا پیش از این، فیلم های کوتاه شهرام مکری را دیده بودم و با ذهنیتش آشنا بودم. اما کنجکاوی من بیشتر درمورد اجرای کار بود و به عنوان بازیگر می دانستم در کار متفاوتی حضور خواهم داشت.

شخصیت من در این فیلم با تمرین هایی که پیش از فیلم داشتیم، شکل گرفت و تمرین های من و سعید ابراهیمی فر به شکل گیری بیشتر نقش هایی که بازی می کردیم کمک کرد. نکته ای که وجود دارد این است که معمولازوج هایی که در فیلم های سینمایی می بینیم، خصوصا زوج هایی که در کارهای خلاف دست دارند به گونه ای هستند که یکی عقل کل و دیگری بازوی اجرایی است. در صحنه اول این فیلم هم کاملامشخص است که عقل کل در فیلم «سعید» است و بازوی اجرایی من.

وقتی در ایتالیا مستند می ساختم، چندین بار وارد دیوانه خانه های آنجا شدم و آدم هایی که جنون داشتند یا تجاوز کرده بودند را از نزدیک دیدم، چیزی که برایم جالب بود این بود که فکر می کردم آدم هایی به ظاهر وحشتناکی باشند.؛ ولی آدم های مودبی به نظر می رسیدند. اما به مرور از چشم هایشان این جنون را حس می کردی و این نکته بسیار جالبی برای من بود و برایم مهم بود در «ماهی و گربه» شخصیتی را که بازی می کنم نگاه و رفتارش با هم همخوان نباشد.

از حاصل این فیلم بسیار راضی ام و اساسا چون روال تمرین های ما تئاتری بود، هماهنگی زیادی برای فیلمبرداری داشتیم و تجربه بسیار خوبی بود. اما این روزها خوشحالم که فیلم موردتوجه مردم قرار گرفته است، حدس می زدیم که فیلم موردتوجه نسل جوان قرار بگیرد اما تا پیش از نمایش فیلم در گروه سینمای «هنر و تجربه» فکر کردیم که مخاطب ما در اکران های محدود جشنواره فیلم فجر یا خانه هنرمندان فیلم را دیده است و نمایش پرمخاطبی نخواهیم داشت. اما دقیقا خلاف این حرف ثابت شد و استقبال بسیار زیاد مردم همه ما را غافلگیر کرد و از این بابت بسیار خوشحالم.