آرشیو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۲۳
ادب و هنر
۱۲
پیشخوان

نخستین کتاب فارسی درباره پوسترهای سینمای جهان

مریم رهنما

کتاب «هنر پوسترهای سینمایی»، تالیف احسان خوشبخت، نخستین کتاب فارسی درباره تاریخچه پوسترهای سینمای جهان و نخستین مرجع برای بررسی تاریخی و زیبایی شناسی پوسترهای فیلم از آغاز تا امروز، توسط نشر کتابکده کسری منتشر شد.

این کتاب تمام مصور و تمام رنگی، 400 پوستر - از نخستین پوستر تاریخ سینما تا تلقین کریستوفر نولان - را از میان هزاران اثر گزینش کرده و آنها را در فصل های مختلف، بر حسب سیر تاریخی، ژانر، کشور، کارگردان و طراح آورده است.

هوشنگ گلمکانی در مقدمه اش برای کتاب می نویسد: «حالاشاید این جوری نباشد، اما سال ها بود، تقریبا از آغاز سینما، که پوسترها نخستین واسطه آشنایی و برخورد تماشاگران با سینما بودند. بعدها هم این پوسترها برای عده قابل توجهی از این تماشاگر ها نشانه یی از عشق به سینما شدند. در روزگاری که فیلم ها را فقط می شد روی پرده سینماها دید، پوسترهای فیلم بیش از هر نشانه دیگری از فیلم ها بین آدم های عشق فیلم طرفدار داشت. حتی بیشتر از عکس های بازیگران و فیلم ها. کلکسیونرهای عشق سینما در کنار عکس ها و مجله ها و امضای بازیگران (و آن گونه که زمانی بین عشق فیلم های ایرانی رواج داشت، آلبوم های فیلم جفتی) خوره پوسترهای فیلم و عاشق جمع کردن آنها بودند. حتما چیزی در این پوسترها هست که بیش از هر تصویر سینمایی دیگری، خارج از فیلم، عشق فیلم ها را مجذوب و شیفته خود می کند. انگار روح هر فیلم در پوسترش بیش از تک تک تصویرهای کاغذی و مقوایی اش جریان دارد. راز و جاذبه یی در آن هست حتما، گاهی حتی بیش از دیدن نمایی از فیلم که تصویرش یا گوشه یی از تصویر، بر پوستر نقش بسته است.»

کتاب «هنر پوسترهای سینمایی» توسط نشر کتابکده کسری در هزار نسخه و به قیمت 55000 تومان منتشر شده است.