آرشیو پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۳۵
اقتصادی
۴

ابراز نگرانی اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی مدرن کشور از کاهش اعتبارات تحقیقات کشاورزی

صبح چهارشنبه 26/9/93 اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی مدرن کشور متشکل از 23 انجمن علمی تخصصی کشاورزی مدرن طی نامه یی به دکتر روحانی، رییس جمهور از کاهش چشمگیر اعتبارات بخش کشاورزی به ویژه تحقیقات کشاورزی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، اصل این نامه که به امضای رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی مدرن کشور و تایید 23 انجمن مزبور رسیده است به شرح ذیل است:

با احترام، ضمن تقدیر از تلاش های ارزنده حضرتعالی و همکاران محترم، چنانچه مستحضرید و نتایج مطالعات مختلف داخلی و بین المللی نشان می دهد، بخش کشاورزی با آثار پیشین مشهود و اثبات شده و آثار پسین در حال گسترش، می تواند در تقویت اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود و کاهش فقر، اشتغال زایی و پایداری سایر منابع بسیار موثر باشد. بند های 6 و 7 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت تامین امنیت غذایی با هدف کاهش وابستگی کشور تاکید دارند.

اما بروز توانایی های بخش کشاورزی، خود در گرو رشد عوامل تولید است. کمبود تاریخی سرمایه در بخش کشاورزی ایران، حداقل در کوتاه مدت امیدی به دستیابی رشد از طریق افزایش عوامل تولید باقی نمی گذارد. لذا تنها و تنها راه خروج از دور باطلی که بخش کشاورزی ایران درگیر آن است تکیه بر افزایش بهره وری است. تحقیقات کاربردی به عنوان موتور محرکه به واسطه بدنه بالنسبه بزرگ و کارآمد بخش علمی، هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش می تواند حداقل در کوتاه مدت خلاناشی از گریز سرمایه از بخش کشاورزی را جبران کند. اما متاسفانه در لایحه بودجه سال 1394 نه تنها به اهمیت بخش کشاورزی در کمک به خروج از رکود تورمی کمتر توجه شده و بودجه دستگاه متولی از رشد منفی واقعی برخوردار است، بلکه شدت بی توجهی به بودجه تحقیقات کشاورزی عملاحتی امکان جبران تورم برآوردی در لایحه را هم فراهم نمی کند.