آرشیو پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۳۵
دیپلماسی
۱۱

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:از حق غنی سازی صرف نظر نمی کنیم

بهروز کمالوندی در برنامه «متن، حاشیه» شبکه سوم سیما درباره روند مذاکرات هسته یی ایران و گروه 1+5 گفت: امروز نسبت به یک سال پیش خیلی جلو آمده ایم ولی مسائلی هست که باید صحبت شود. مسائل حقوقی، فنی و سیاسی باید بحث شود و دیدگاه ها خیلی به هم نزدیک شده است. وی با بیان اینکه آقایان امیری و رحیمیان از همکاران سازمان انرژی اتمی در کنار تیم مذاکره کننده ایران حضور دارند، گفت: مذاکرات در حال ادامه پیدا کردن است ولی باید دیدگاه ها به هم نزدیک تر شود هرچند که راهی طولانی تاکنون پیموده شده است. گزیده هایی از صحبت های بهروز کمالوندی در پی می آید:

طرف مقابل خواستار تعطیلی رآکتور تحقیقاتی اراک و فردو شده است ولی هم اکنون دیگر بحث تعطیلی این مرکز از سوی آنها مطرح نمی شود همچنین میزان غنی سازی هم اختلافات بعدی بین دوطرف است.

گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به خوبی نشان داده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

به هیچ وجه از حقوق خود به خصوص در مورد حق غنی سازی صرف نظر نخواهیم کرد.

در توافقنامه به صراحت در خصوص عدم نصب اجزا در رآکتور اراک اشاره و هیچ صراحتی نسبت به خریداری اجزا نشده است.

بعد از رویت مدارک ادعایی آژانس در مورد سایت مریوان به مسوولان آژانس اعلام کردیم که این مدارک جعلی است و به نظر می رسد این مدارک از سوی صهیونیست ها ارایه شده است.

16 مورد از 18 سوال آژانس از تهران پاسخ داده شده و خاتمه پذیرفته است.

ایران دلیلی برای ارایه مبلغ اضافی درخواستی مدنظر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی های بیشتر نمی بیند، تهران با بازرسی های اضافی مخالف است پس پولی هم برای این موضوع پرداخت نخواهد کرد.

سازمان انرژی اتمی در حال انجام تست هزار عددی سانتریفیوژهای نسل 2 است و تنها کاری که سازمان براساس تعهداتش انجام نمی دهد تزریق گاز به دستگاه های سانتریفیوژ جدید است و این اقدامی ناشی از حسن نیت و موقتی است.

هیچ اورانیومی از جمهوری اسلامی ایران خارج نخواهد شد، حتی وقتی فضای سیاسی آینده بازتر شود ممکن است حتی اورانیومی از خارج از کشور به داخل آورده شود.

جمهوری اسلامی ایران هیچگاه قطعنامه های سازمان ملل را قبول نداشته و قرارداد و تفاهمنامه جدید با مسکو در موضوع همکاری های هسته یی نیز هیچ مشکلی با قطعنامه های صادر شده ندارد.