|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم93/10/21: كليله و دمنه، تصويري در هزاره سوم
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5391
پنج شنبه 2 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 4166 21/10/93 > صفحه 8 (تجسمي) > متن
 
      


كليله و دمنه، تصويري در هزاره سوم
طباطبايي در نقاشي هايش از حيوانات براي بيان خصلت هاي انساني كمك گرفته است

نويسنده: سجاد روشني

اين روزها آثاري که بر ديوارهاي گالري شکوه به نمايش درآمده از مخاطبان مي پرسد چه بر سر انسان معاصر آمده است؟ محمد طباطبايي با ارائه نقاشي هايي از منظر دراماتيک و نمايشي، مخاطب خود را با شوک مواجه مي کند.
    نقاشي هاي اين جوان بيست وهفت ساله که با قدرت طراحي در خلق فيگورها و نيز ايده پردازي سينمايي همراه است، نقد گزنده اي از خود ماست که به جهت شيک و تماشايي بودن آن شايد چندان به ما برنخورد، اما تلنگر مي زند. طباطبايي با وجود جواني، سال پيش در دومين حراج تهران حاضر بود و اثرش ١٢ ميليون تومان چکش خورد؛ حالاو در دومين نمايش انفرادي، او قابليت هاي خود را در آفرينش فضايي پر تعليق، رمزآلود و هيجان زا بروز داده است.
    به گالري شکوه که پاي مي گذاريد، انگار فريم هاي يک فيلم سينمايي به استقبال تان مي آيد. اين خاصيت نقاشي هاي اين هنرمند جوان است. در بوم هاي او اتفاق هايي مانند جنگ، حمله، رويارويي يا نوعي ارتباط کشمکش زا در جريان است که تابلو به تابلو پيش مي رود و شما را به يک سالن نمايش فرو مي برد. در اين داد و ستد درام گونه، نقاش مخاطب را درگير پهنه بومش مي کند و از او مي خواهد در اين نمايش بي طرف نباشد و خود را جزئي از اثر بداند. بزرگي قابل ملاحظه تابلوها هم به اين مهم کمک مي کند.
    
    حيواناتي در هيبت انساني
    کارتون هاي کودکي مان لبريز از شخصيت هاي جذاب حيواناتي است که هنگام تماشايشان يادمان مي رفت حيوان اند؛ لابد همين الان ده ها نمونه از اين پرسوناژها به ذهن تان رسيده است. اين البته پيشينه اي ديرينه در فرهنگ و ادبيات کهن مان دارد، اما راهکاري هميشگي براي جذب مخاطب و جلب همذات پنداري اوست. محمد طباطبايي از همان نمايشگاه نخستش بنا بر اين آشنايي مخاطب ايراني، حضوري تفکر برانگيز براي حيوانات در قلب آثارش تدارک ديده است. او پيشتر سگ و اينک در ادامه خرس، خروس، خرگوش، جغد و شير را روي صحنه نقاشي هايش آورده و تلاش مي کند با الهام از خصايص ذاتي هر يک از آنها معناي مورد نظرش را بازتاب دهد. خود او مي گويد: در کتاب هايي چون قلعه حيوانات جورج ارول، موش و گربه عبيد زاکاني، کليله و دمنه و حتي در کارتون هايي که در سال هاي کودکي آنها را دنبال مي کرديم وقتي با استعاره از حيوانات موضوعي مطرح مي شد، ذهن بيننده را سيال تر مي کرد. علاوه بر اين مي توان گفت از دوره غارنشيني، حيوانات براي انسان ها جذاب بوده اند تا جايي که براي بيان خصوصيات افراد مثال هايي از حيوانات مي آوردند؛ براي مثال وقتي فردي سريع مي دود مي گويند مانند آهو يا اسب مي ماند يا دقيق و تيز بودن چشم افراد را شبيه چشمان عقاب مي دانند.
    
    تقليد يا انزوا
    آثار طباطبايي نيشتري به کنش هاي مادي انگارانه بشر معاصر در فرآيند جهاني سازي است. او از به هم پريدن انسان ها مانند خروس جنگي ها، از اين که گاهي مثل خرس بي سياستي و ناداني پيشه مي کنند يا مثل خرگوش به جاي اين که در برابر ظلم بايستند، مي ترسند و پا به فرار مي گذارند، گلايه دارد و اين نقد را در هر سرزميني و هر زماني روايت مي کند. از همين رو در آثارش انسان را بي کالبد و بدون سر به تصوير مي کشد. او علت اصلي حذف سر و صورت اين فيگور ها را نشان دادن توجه بيش از اندازه به معاني ظاهري مي داند و معتقد است اين روز ها در دنيا، معناي ظاهري بيشتر از معناي دروني انسان اهميت پيدا کرده است. سيستم سرمايه داري و امپرياليسم توجه افراد را به سمت مسائل ظاهري و مد برده است. با آن که توجه به ظاهر امر بدي نيست، اما ساعت هاي زيادي از وقت افراد را مي گيرد و ذهن افراد را درگير مي کند. در واقع سيستم سرمايه داري هيچ انتخابي را به افراد نمي دهد. آنها يا بايد با آن همراه شوند يا به انزوا بروند. از طرف ديگر تصوير نکردن سرهاي اين فيگور ها به خاطر آن بوده که مخاطب در کار دخيل شود و آن گونه که مي خواهد به لحاظ ذهني با اثر ارتباط برقرار کند و کار را ببيند.
    
    رنگ ها در خدمت محتوا
    پالت رنگي اين هنرمند وسيع و بيانگر است. او سعي مي کند با خلق رنگ هايي که نگاه مخاطب را خيره مي کند، در نقطه آغاز او را جلوي تابلوي نقاشي نگاه دارد، در عين حال اين هنرمند جوان بنا بر موضوعات مد نظرش رنگ آثارش را انتخاب کرده است. مثلابراي نشان دادن درنده خويي و نگاه وحشي افراد رنگ قرمز را به کار برده و براي بيان فضاي سرد از رنگ آبي استفاده کرده است. در اين بين، رنگ ها در بعضي از آثار بر اساس ديالوگي که هنرمند با اثر برقرار کرده روي بوم پديدار است.
    
    صابر ابر
    من سال ٨٩ در يک نمايشگاه گروهي با محمد طباطبايي آشنا شدم و در همان نمايشگاه بدون هيچ تاملي يکي از آثار مجموعه «کيدز» او را خريدم. از همان زمان مشخص بود که آينده خوبي دارد. من مجموعه دار هنري حرفه اي نيستم، اما برحسب علاقه ام مجموعه شخصي از آثار تجسمي دارم. اثر طباطبايي جزو آثاري بود که بدون هيچ گونه شک و ترديدي خريدم. در اين سال ها آثار او را دنبال مي کردم. به نظرم بسيار مهم است که هر هنرمندي در هر زمينه اي که فعاليت مي کند بخصوص هنرمنداني که در حوزه هنرهاي تجسمي فعال هستند، اصالت خود را حفظ کنند. از اين رو مي توان گفت محمد طباطبايي اصيل است. او در آثارش به صلح، خشونت، رعايت، حفاظت و حمايت اشاره دارد و آنها را به شکل هاي مختلف بيان مي کند. در اين نمايشگاه نيز به شکلي معاصر و جذاب ذهنياتش را در تابلو ها انعکاس داده است. در اين سال ها مي توان در آثار طباطبايي تغييراتي را شاهد بود. نکته اي که در اين بين اهميت دارد، نگاه هنرمند است که با کارش همراه و ثبت شده است. بر اساس اتفاقات معاصر جهان آثار هنرمندان دستخوش تغييراتي مي شود و تحولاتي در آثارشان رخ مي دهد، اما بايد سعي کنند اصالتشان را حفظ کنند و آثارشان را بر اساس سليقه جهاني و بازار تجسمي تغيير ندهند.
    به علت علاقه شخصي ام به بازديد از نمايشگاه هاي هنري مي روم. فکر مي کنم افراد بايد ياد بگيرند هنرهاي تجسمي به اندازه تمام چيزهاي روزمره در زندگي براي آدم ها لازم است. محمد طباطبايي بعد از سه سال نمايشگاه انفرادي برپا کرده است. در واقع اين نمايشگاه حاصل سه سال تلاش اوست، بنابراين به نظر من همه بايد به ديدن آثارش بيايند. من که به هر قيمتي بود خودم را براي نمايشگاه محمد مي رساندم. من از آثار هنرمنداني که در زمينه نقاشي، مجسمه سازي و عکاسي کارهاي ويژه اي ارائه مي دهند، بازديد مي کنم.
    سرانجام آن که روزهاي پر التهاب ماشيني و هجوم روزمرگي ها سبب شده انسانيت يادمان برود. اين گلايه نقاش جوان از ماست که فطرت پاک مان را يادآوري مي کند. آثار او در عين زيبايي و چشمنوازي بصري، تلخند و حق هم دارند تلخ باشند، زيرا دنيايي را که مي تواند به لطف انسانيت شيرين باشد تلخ کرده ايم. شايد بايد به طبيعت پناه ببريم و روزگار اصل خويش را بجوييم.
    کليله و دمنه، تصويري در هزاره سوم / طباطبايي در نقاشي هايش از حيوانات براي بيان خصلت هاي انساني کمک گرفته است
    


 روزنامه جام جم، شماره 4166 به تاريخ 21/10/93، صفحه 8 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 93 بار
    



آثار ديگري از "سجاد روشني"

  خانه به دوشي فرهنگ / نمايشگاه كتاب تهران بار ديگر در مصلي برگزار مي شود
سجاد روشني *، جام جم 10/10/96
مشاهده متن    
  آلبوم در پايان راه است / گفت و گوي جام جم با حميد حامي
سجاد روشني، جام جم 1/9/96
مشاهده متن    
  استاد شهرام ناظري در گفت و گو با جام جم: نسل ما آرمانخواه بود
سجاد روشني، جام جم 13/8/96
مشاهده متن    
  بساط فروشي در فرانكفورت / جام جم از حضور تشريفاتي ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت گزارش مي دهد
سجاد روشني، جام جم 30/7/96
مشاهده متن    
  به نام گالري به كام كاسبي / كارشناسان نسبت به ايجاد مشاغل كاذب تحت عنوان گالري داري هشدار مي دهند
سجاد روشني، جام جم 25/7/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله حقوقي بين المللي
متن مطالب شماره 60، بهار و تابستان 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است