آرشیو پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۴۲
ایران زمین
۲۰

واحدهای زلزله زده «مورموری» یک ساله ساخته می شود

زهره افشار

«بازسازی بخش اعظم واحدهای زلزله زده شهر مورموری استان ایلام تا پیش از سالگرد زلزله به پایان می رسد و آماده سکونت اهالی این منطقه می شود»، این خبر خوشی است که «رضا خواجه ای»، مسئول ستاد هماهنگی بازسازی استان ایلام در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد.

بیست و هفتم مرداد امسال زلزله ای به بزرگی 2/6 ریشتر مناطقی از 3 استان غربی را لرزاند که مرکز این زمین لرزه شهر «مورموری» استان ایلام بود اما 3 شهرستان «آبدانان»،«دهلران»و «دره شهر»را در برگرفت.

پس از وقوع این زمین لرزه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی بازسازی مناطق زلزله زده کشور، کار خود را در این منطقه آغاز کرد. مسئول ستاد هماهنگی بازسازی استان ایلام در این باره گفت: پس از بررسی های اولیه روی سازه 24 هزار واحد مسکونی منطقه، مشخص شد که 3 هزارو 253 واحد نیاز به تخریب کامل و بازسازی و 13 هزار واحد نیاز به تعمیرات دارد، مابقی واحدها نیز بر اثر زلزله خسارتی ندیده و سالم بود، اما از آنجا که یک هزار و 400 واحد از این تعداد، جزو بافت فرسوده است، بنا داریم در فاز دوم بازسازی به آنها نیز وام بدهیم تا اقدام به نوسازی کنند تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه برای واحدهایی که نیاز به تخریب کامل دارد یا باید تعمیر شود، پرونده تشکیل شده است، افزود: این افراد در قالب پرونده بازسازی 25 میلیون تومان تسهیلات و 5میلیون تومان کمک بلاعوض و در قالب پرونده تعمیرات 4 تا 10 میلیون تومان تسهیلات و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کرده اند. هزینه صدور پروانه ساختمانی، تهیه نقشه و نظارت تا سقف 100 متر مربع برای واحدهای خسارت دیده از زلزله از سوی بنیاد مسکن تقبل می شود. خواجه ای گفت: هم اکنون 1900 واحد از مرحله پی کنی و یک هزار و 400 واحد از مرحله فونداسیون عبور کرده و 120 واحد نیز سقف زده اند که با توجه به روند ساخت و ساز انتظار می رود بخش اعظم واحدهای خسارت دیده تا سالگرد زلزله آماده تحویل شود. وی در پاسخ به این پرسش که چند واحد مسکونی به دنبال پس لرزه های مورموری خسارت دیده و به جمع واحدهایی پیوسته که باید تخریب شود، گفت: پس لرزه ها فقط به تعداد انگشت شماری از واحدهای مسکونی آسیب زده است.