گفت وگو با فرزاد موتمن، کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی»
بندبازی میان قاعده و تجربه
فرزاد موتمن: در سینمای ایران واقعا به سمت طبقه کارگر نرفتیم. طبقه کارگر در تعریف کلاسیکش طبقه ای است که نیروی کارش را به کارفرما می فروشد. ما واقعا چنین نسبت و رابطه ای در سینمای ایران ندیده ایم. فیلم «خداحافظی طولانی» اما از موارد معدودی است که قصه اش در طبقه کارگر می گذرد بی آنکه فیلم کارگری باشد. کاراکترهای این فیلم کارگر هستند اما در این فیلم مسائل کارگران مطرح نمی شود، در فیلم «خداحافظی طولانی» نمی شد به مسائل کارگری نزدیک شد چراکه فیلم عشقی است. فیلم کارگری مسائل خاص خود را ندارد. «خداحافظی طولانی» فیلم عشقی است که کاراکترهایی از طبقه کارگر دارد
شما میتوانید به یکی از روشهای زیر مشترک شوید:
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامهها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارتهای بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارتهای اعتباری بینالمللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکانپذیر است.
- دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت میگیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمیکند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.