آرشیو دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۹۶
اقتصاد
۴

موتور جستجوی ایرانی «یوز» آمد

موتور جستجوی ایرانی یوز، با نشانی اینترنتی (yooz.ir)، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ها، در طراحی این موتور جستجو (yooz.ir)، فراهم کردن بستری مطمئن برای جستجوهای اینترنتی، رفع نیازمندی ها به زبان فارسی، تمرکز بر سرویس های محلی، جلوگیری از هدررفت سرمایه های ملی و توسعه عملی دانش های راهبردی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در اولویت قرار گرفته است.

این موتور جستجو طی چهار سال توسط پنج دانشگاه کشور و با حضور بیش از 80 نفر از استادان دانشگاهی طراحی شده است و این قابلیت را دارد که 150 سروری را مشغول کرده و هم اکنون یک میلیارد صفحه فارسی را تحت پوشش قرار می دهد که قابلیت تحت پوشش قراردادن ده میلیارد صفحه را نیز دارد.قبل از موتور جستجوی یوز نیز دو موتور جستجوی فارسی پارسی جو و گرگر فعالیت خود را در فضای مجازی ایران آغاز کرده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی با بیان این که دولت حامی حریم خصوصی افراد است و شرکت های خصوصی بهتر از شرکت های خارجی امانتداری می کنند، گفت: موتور جستجوی داخلی بهتر از خارجی امانتداری می کند.

محمود واعظی درباره این که این موتور جستجو به نوعی دولتی است، افزود: دولت تنها نقش حمایتی در این پروژه را دارد.

وی ادامه داد: این که مردم فکر کنند اگر از گوگل استفاده کنند اطلاعات آنها محفوظ است، اما در موتور جستجوی داخلی محفوظ نیست، اشتباه است یا آشنایی از فضای مجازی ندارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: دولت تنها از شرکت های خصوصی که در فضای مجازی فعال هستند حمایت می کند و به محض این که شرکت ها به سوددهی برسند، دولت کاری به آنها نخواهد داشت.

واعظی در خصوص این که موتور جستجوی ایرانی چه خلایی را پر خواهد کرد، گفت: اگر چه جامعیت گوگل از موتور جستجوی ایرانی یوز بیشتر است ولی مزیت یوز در این است که برای جستجوی صفحات فارسی سرعت بالاتر و جامعیت بیشتری دارد.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر این که به دنبال رقابت با موتور جستجوگر گوگل نیستیم، گفت: در تلاش هستیم تا بخشی از نیازمندی های مردم را از طریق موتور جستجوگر ایرانی پاسخ دهیم.