آرشیو دو‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۰۲
شهرستان ها
۷

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست: فرو نشست زمین در برخی نقاط تهران 90 برابر شرایط بحرانی است

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ریزگردها، با نشستن بر روی کوه ها و تیره کردن رنگ برف، خط برف را بالاتر برده و با جذب بیشتر شعاع آفتاب، موجب کاهش ذخایر آبی شده است.

محمد درویش در کارگاه همایش «آب، نبض زندگی» در تبریز، نابودی هزاران اصله از درختان بلوط پارک ملی دنا را از جمله موضوعات تلخ محیط زیست در سال های اخیر عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش مهمی از این جنگل ها که از نظر پوشش گیاهی و تنوع گونه ای در کشور کم نظیر بود، با انتقال خط گاز، نابود شد؛ و به این ترتیب، یکی از فرصت های ارزشمند محیط زیست کشور، با یک اشتباه ساده فردی، از میان رفت.

وی نابودی غارها به بهانه ایجاد معادن را از دیگر چالش های محیط زیست کشور دانست و با اشاره به اتلاف شمار قابل توجهی از گونه های با ارزش جانوری اظهار داشت: امروز، مجموع آهو، گوزن، کل، قوچ، مارال، شوکا و بز، در کل کشور به کمتر از 110 هزار راس رسیده است؛ که این تعداد در سال 1350، فقط مجموع کله بز در غرب استان فارس، بیش از 200 هزار راس بود.

وی افزود: یک میلیون نفر از نخل های اروندرود در بهمن شیر به علت تعدد سدسازی و حجم انتقال آب های بین حوزه ای، نابود شده و امروز، این امر از عوامل مهم توفان گرد و غبار در جنوب کشور به شمار می رود.

درویش زباله های رها شده در سواحل دریاها را از دیگر مشکلات زیست محیطی کشور عنوان کرد.

وی فرو نشستن زمین را از تهدیدات مهم پایتخت خواند و با بیان اینکه طبق استانداردهای زمین شناسی، نشست زمین به اندازه 4 میلی متر، به معنی یک شرایط بحرانی است، خاطرنشان کرد: این در صورتی است که امروز میزان فرونشستگی در شرق و جنوب غربی تهران 36 سانتی متر یعنی 90 برابر شرایط بحرانی است.