آرشیو پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۱۹۱
دیپلماسی
۱۲

دیپلماسی فعال ظریف، از شرق تا غرب

سید فرشید موسوی

اوج هنر یک دیپلماسی موفق، طراحی و اجرای سیاست خارجی همه جانبه نگر، پویا، دارای تعامل و منافع محور است. نگاهی گذرا به سفرهای کاری یک ماه اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که طراحی و اجرای یک سیاست خارجی فعال، متوازن و هوشمندانه از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان و شخص وزیر امور خارجه در دستور کار قرار دارد که همزمان از شرق آفریقا تا قلب اروپا و بسیاری از همسایگان را در برگرفته است.

تنوع سفرها و رایزنی های دو و چند جانبه وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان و دیگر مقامات کشورهای مختلف جهان نشان می دهد، پذیرش مسوولیت سنگین بسامان رساندن پرونده 12 ساله ملی و استراتژیک هسته ای، از نگاه همه جانبه نگر به دیگر مسائل جهانی و منطقه ای، به ویژه در خصوص حفظ و ارتقای روابط با همسایگان نکاسته و سکانداران دستگاه دیپلماسی کشور با دقت و ظرافت همه جبهه های دیپلماسی را خط مقدم و اولویت خود تعریف کرده اند.

سفرهای اخیر محمد جواد ظریف به کشورهای اتریش، سوییس، عربستان، کنیا، اوگاندا، بروندی، تانزانیا، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس و اخیرا هم عراق بلافاصله پس از مذاکرات نفسگیر هسته ای در ژنو، حکایت از دیپلماسی فعال و همه جانبه نگر وزارت امور خارجه دارد که از هر ظرفیت و فرصتی برای حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کلیه سطوح جهانی و منطقه ای و تحکیم روابط دو جانبه استفاده و بهره برداری می کند. در همین حال سفر هیات های مختلف سیاسی به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه سیاسی کشورمان از جمله سفرهای اخیر وزرای امور خارجه کرواسی، پرتغال و چین در همین بازه زمانی و سفر وزرای خارجه چند کشور دیگر ظرف هفته های آینده را نیز باید در همین چارچوب مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار داد.