آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۳۱
جهان
۶

پوتین در مستند رییس جمهور

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه مدعی است که او با الحاق شبه جزیره کریمه تنها یک «بی عدالتی تاریخی» را تغییر داده که از این کار خود اصلاپشیمان نیست. پوتین که این سخنان را در برنامه ای مستند از رییس جمهور و به مناسبت پانزدهمین سال ریاست خود می گفت به اقدام نیکیتا خروشجف، رهبر شوروی اشاره داشت که در سال 1954 کنترل شبه جزیره کریمه را به دولت اوکراین داد و آن زمان این اقدامی نمادین میان دو منطقه اتحاد جماهیر شوروی به شمار می رفت.

رییس جمهور روسیه در این سخنان همچنین ایالات متحده را به ارتباط مستقیم و فراهم کردن حمایت لجستیکی برای شبه نظامیان جدایی طلب قفقازی شمالی متهم کرد. پوتین گفت که در دیدار با باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا این مساله را به اطلاع او رسانده ولی وی این امر را تکذیب کرده است اما 10 روز بعد سرویس امنیتی روسیه نامه ای را از واشنگتن دریافت کرد که در آن نوشته بود «ما با نیروهای اپوزیسیون در روسیه رابطه داشتیم و خواهیم داشت و حق انجام آن را نیز داریم و آن را در آینده نیز ادامه می دهیم.»

اما نکته مهم دیگر در سخنان رییس جمهوری روسیه این بود که او در ادامه گفت کاملامی تواند خروج از کرملین و زندگی راحت را متصور شود و اصلاخودش را جزو نخبگان کشورش نمی داند.