آرشیو چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۲۹۳
سیاست
۲

کوتاه دیپلماسی

اولاند در نشست شورای همکاری خلیج فارس: تحریم ها باید به شکل تدریجی لغو شود

ایسنا: رئیس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان در بیانیه ای مشترک ضمن تکرار ادعاهای پیشین خود علیه ایران اعلام کردند توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نباید موجب بی ثباتی منطقه شود. روز گذشته پس از دیدار فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه که به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان به ریاض سفر کرده بود، بیانیه ای مشترک صادر شد که دو طرف در آن بر لزوم دستیابی به یک توافق با ایران که قابل راستی آزمایی باقی بماند و محکم و الزام آور باشد، تاکید کرده بودند. اولاند در ادامه سفرش در پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حضور یافت. رئیس جمهور فرانسه در این نشست با بیان اینکه آنچه در لوزان اتفاق افتاده مذاکراتی ابتدایی بوده است و باید برای رسیدن به توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود، تلاش کنیم، گفت: تحریم ها علیه ایران باید ادامه یابد و ما معتقدیم این تحریم ها باید به شکل تدریجی لغو شود.

تکذیب ارتباط ایشلر با دولت اردوغان

شرق: سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در دیدار با سفیر ایران در ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر امرالله ایشلر نماینده مجلس ترکیه در مورد ایران گفت: من اطلاعی از اظهارات آقای ایشلر ندارم، ایشان هیچ گونه مقام رسمی ای در دولت ترکیه ندارد و وظیفه ای هم برای اظهارنظر از طرف مسئولان ترکیه به وی داده نشده است. امرالله ایشلر، روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه عرب زبان الحیات، ایران را متهم کرد که با اقداماتش در سوریه و یمن، ضرری به جهان اسلام زده که بیشتر از ضرر صهیونیسم به جهان اسلام است.

امیرعبداللهیان: اجازه محاصره یمن را نخواهیم داد

ایلنا: معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران به ارسال کمک های بشردوستانه به یمن ادامه می دهد، گفت: اجازه محاصره یمن را نخواهیم داد. حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در مصاحبه با شبکه المنار گفت یمن، غزه نیست که محاصره شود، گفت: ما از ملت مظلوم یمن و همچنین گفت وگوی داخلی یمنی به شدت حمایت می کنیم. امیرعبداللهیان با تصریح اینکه عربستان به یک کشور اسلامی در منطقه یعنی یمن تجاوز کرده است، گفت: شواهد تایید می کند تروریست ها در سوریه، عراق و یمن با برخی از دستگاه های امنیتی در منطقه ارتباط دارند.