آرشیو چهار‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۲
اندیشه
۱۷
پیشخوان

علم، اخلاق و سیاست

دکتر رضا داوری اردکانی

انتشارات سخن

تازه ترین اثر دکتر رضا داوری اردکانی با عنوان «علم، اخلاق و سیاست» توسط انتشارات سخن، ناشر مجموعه آثار «فیلسوف فرهنگ» روانه بازار نشر شد.

این رساله مجموعه دوازده سرمقاله رئیس فرهنگستان علوم است که پیش از این در چند سال اخیر در خبرنامه فرهنگستان منتشر شده بود و با اضافه شدن یک مقدمه و یک خاتمه به این دوازده مقاله اکنون در قالب کتابی مستقل در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

داوری درباره علل نامگذاری این رساله به اسم «علم، اخلاق و سیاست» می نویسد: «سه گانه علم، اخلاق و سیاست با هم نسبت یکسان ندارند. اگر علم و سیاست جدید را در باطن به هم پیوسته بدانیم و میانشان ملازمت قائل باشیم، نمی دانیم در باب نسبت علم و اخلاق چه بگوییم. زیرا این دو اگر در اعماق وجودشان نسبتی با هم داشته باشند، در ظاهر نه این مبتنی بر آن است و نه آن به این نیاز دارد؛ ربط و پیوند منطقی هم میانشان نیست. روشن ترین نسبت در این سه گانه نسبت اخلاق و سیاست است، سیاست جدید کاری به اخلاق ندارد. جمع سیاست و اخلاق را آسان نینگاریم.»به نظر می رسد رساله حاضر را می توان آخرین تاملات دکتر داوری در مباحث معطوف به «علم و سیاست» ارزیابی کرد. تاملاتی که گهگاه با مخالفت هایی نیز همراه شده است.

اگرچه کتاب تازه داوری اردکانی همانند دیگر آثارش اجمالی و پر از اشاره است، اما معبر مناسبی برای پیمودن مسیر اندیشه ورزی اندیشمندی است که سهم زیادی در تاریخ تفکر معاصر ایران دارند. برخی از مقالاتی که در این کتاب گردآوری شده، چنین عنوان گرفته اند: «سیاست درست چیست؟»، «عدل، عقل و اعتدال»، «پیشرفت و اخلاق»، «تاملی در سیاست علم و توسعه علمی»، «مهندسی و اخلاق» و «طرفداران سیاست های افراطی».