آرشیو چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۲
بین الملل
۲۱

«دی میستورا» رایزنی برای حل بحران سوریه را کلید زد

رایزنی های استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل با گروه ها و احزاب سیاسی سوری برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سیاسی- امنیتی چهار ساله این کشور از دیروز در ژنو کلید خورد. این رایزنی ها مقدمه ای برای تشکیل نشستی خواهد بود که قرار است بزودی با حضور مقامات عالی رتبه خارجی برگزار شود.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، احمد فوزی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: رایزنی ها به مدت چهارتا شش هفته با مشارکت نمایندگان و سفرای طرف های دعوت شده از دیروز به طور رسمی آغاز شده است. در این میان انتظار می رود کشورهای ذیربط به طور مستقیم در بحران سوریه و طرف های بین المللی دیگر به همراه شماری از دیپلمات های عرب و غیر عرب در این رایزنی های مقدماتی شرکت کنند.

گفته می شود رایزنی ها بین دی میستورا و نمایندگان طرف های ذیربط در بحران سوریه به صورت محرمانه در کاخ سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد. طبق گزارش ها دولت سوریه به طور رسمی مشارکت خود در رایزنی های ژنو را اعلام نکرده است اما منابع خبری از احتمال حضور حسام الدین علاء نماینده سوریه در شورای حقوق بشر در این دور از نشست خبر دادند.

از طرف دیگر ائتلاف مخالفان سوری با استقبال از برگزاری این نشست، آن را با توجه به حضور ایران و روسیه نشستی مهم و سرنوشت ساز اعلام کرده اند. گفته می شود تاکنون بیش از 40 گروه سوری و 20 گروه بین المللی جهت حضور در این نشست دعوت شده اند.