آرشیو چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۲
سلامت و زیبایی
۱۵

زنان،موهای زائد چانه را جدی بگیرند

به گفته رئیس مرکز ناباروری غرب کشور، هشت درصد جمعیت زنان سن باروری، در معرض خطر ابتلابه تخمدان پلی کیستیک قرار دارند. به گزارش ایسنا دکتر مرضیه فریمانی با اشاره به اینکه سن باروری از 15 تا 45 سالگی است، می گوید: بیماری تخمدان پلی کیستیک دارای علائمی از جمله رشد موهای زائد در چانه و قاعدگی نامنظم است.

هرچند مهم ترین علت بروز بیماری تخمدان پلی کیستیک، اختلال ژنتیک است اما از نقش مهم عوامل محیطی مانند اضافه وزن، افزایش درصد چربی بدن و عامل تغذیه ای در تشدید آن نمی توان چشم پوشی کرد.

فریمانی با تاکید بر اینکه تخمدان پلی کیستیک در همه موارد منجر به ناباروری نمی شود، می گوید: اگر این بیماری مورد کم توجهی قرار گیرد موجب بروز بیماری هایی مانند قند، قلب و عروق و افزایش چربی خون در میانسالی خواهد شد. در حالی که هر چه سن تشخیص این بیماری پایین تر باشد، شانس ابتلای فرد به بیماری های شایع در دوران میانسالی کم تر خواهد شد. البته بیماری تخمدان پلی کیستیک خطرناک نیست، اما جزو معضلات مزمن بوده که نیاز به کنترل دارد.

رئیس مرکز ناباروری غرب کشور در پایان با اشاره به اینکه این بیمای با سونوگرافی قابل تشخیص است می گوید: شایع ترین دارو برای درمان بیماری پلی کیستیک متفورمین است که البته با توجه به سن افراد و علائم بیماری نوع دارو و میزان مصرف آن متفاوت است.