آرشیو چهار‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۲
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

عوامل موثر به افزایش هورمون رشد

دکتر مریم رزاقی (فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم اطفال)
پسری 8 ساله دارم. یکی از نگرانی های من این است که فرزندم رشد قدی مطلوبی نداشته باشد، به همین دلیل سعی می کنم برنامه تغذیه ای مناسبی برای او در نظر بگیرم و او را در کلاس های مختلف ورزشی ثبت نام کرده ام، اما متاسفانه تغییر چشمگیری در رشد قد او صورت نگرفته است. آیا طب سوزنی یا تزریق هورمون رشد یا مصرف مکمل ها می توانند در افزایش قد فرزندم موثر باشد؟ آیا خطری برای پسرم ایجاد نمی کند؟

اگر فرزند شما با مشکل کمبود هورمون رشد مواجه است طب سوزنی نمی تواند کمکی به او داشته باشد. در واقع این تصور که طب سوزنی باعث افزایش هورمون رشد می شود اشتباه است. کودکی که از کمبود این هورمون رنج می برد باید تحت نظر پزشک و با توجه به شرایط و دلایل ایجاد کمبود، از هورمون رشد استفاده کند. والدین نباید خودسرانه این هورمون را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

پدر و مادر کودکانی که از لحاظ ترشح هورمون رشد، سالم هستند، باید بدانند که ورزش محرک این هورمون است. هنگامی که کودک 20 تا 30 دقیقه می دود هورمون رشد بیشتری در بدن او ترشح می شود و می تواند قد بلندتری داشته باشد، البته این بدان معنا نیست که کودک هرچقدر بیشتر بدود، قدش بلندتر می شود، زیرا اگر کودکی بیش از یک ساعت بدود یا ورزش کند هیچ کمکی به افزایش قد او نمی شود.

مصرف مکمل ها هم می تواند در افزایش قد تاثیر گذار باشد اما از مصرف زیاد و خودسرانه آن باید خودداری کرد.