آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۴۹
جهان
۶

پیونگ یانگ دعوت خود از بان کی مون را پس گرفت

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل می گوید که کره شمالی دعوت از وی را برای بازدید از منطقه صنعتی مشترک دو کره پس گرفته است. در صورتی که بان کی مون به کره شمالی می رفت نخستین دبیرکل سازمان ملل بود که از این منطقه بازدید می کرد و از وجهی به معنای افزایش امیدها در روابط دو کره بود. چرا که دبیرکل فعلی سازمان ملل ملیت کره جنوبی دارد. بان کی مون می گوید که پیونگ یانگ هیچ دلیلی برای علت پس گرفتن دعوتش از من نیاورده است. دبیرکل سازمان ملل گفته است: این تصمیم از جانب کره شمالی به شدت مایه تاسف است. ما به دنبال برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم. سخنگوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول نیز با ابراز تاسف خود بابت این اقدام پیونگ یانگ گفته است: کره شمالی باید پیشنهادها برای مذاکره و همکاری از جانب سازمان ملل و سایر اعضای جامعه بین الملل را برای خارج شدن از انزوا قبول کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل پیش تر گفته بود که قصد دارد روز پنجشنبه به منطقه صنعتی کائه سونگ برود. این منطقه در شمال مرز به شدت نظامی شده دو کره قرار دارد: منطقه ای که تنها عامل مشترک میان پیونگ یانگ و سئول است.

در زمانی که در سال 1993 پترس غالی، دبیرکل پیشین سازمان ملل به کره شمالی رفت این منطقه هنوز افتتاح نشده بود. این پارک در 2004 افتتاح شد و منبع مشروع و منحصر به فرد ارز برای کره شمالی است.