آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۹
بین الملل
۲۰

گزیده اخبار

بزرگترین قرارداد تسلیحاتی روسیه و مصر

روسیه توافق کرده 46 جنگنده میگ - 29 را به مصر به ارزش دو میلیارد دلار بدهد که بزرگترین سفارش تسلیحاتی از زمان فروپاشی شوروی سابق محسوب می شود. این قرارداد در آینده ای نزدیک امضا می شود.

این جنگنده ها جدیدترین نسل این نوع هواپیماهای نظامی هستند. امور دفاعی مصر به یگانی از جنگنده های اف- 16 امریکا، جنگنده های میراژ 2000 فرانسه و میگ های 21 روسیه متکی است. در مارس 2015، مسکو یک سامانه دفاع موشکی دوربرد S-300VM را به مصر داد که قاهره در 2014 آن را سفارش داده بود.

شهر نفت خیز ملکال در سودان جنوبی آزاد شد

ارتش سودان جنوبی پس از یک هفته درگیری با شبه نظامیان داخلی توانست کنترل کامل شهر نفتی ملکال در ایالت نیل علیا را که به تصرف شبه نظامیان درآمده بود، بازپس بگیرد. به گزارش سایت خبری سودان تریبون، کول مانیانگ جووک، وزیر دفاع سودان جنوبی ضمن تایید این خبر گفت: برنامه بعدی ما خلع سلاح تمام شورشیان و پاکسازی این کشور تازه تاسیس از عوامل شبه نظامی است. شهر نفت خیز ملکال هفته گذشته به تصرف شورشیان حامی جانسون اولونی، فرمانده شبه نظامی وابسته به دولت جوبا درآمده بود.

ترکیه همچنان در تلاش برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: طبق توافق با امریکا قرار شده است، مخالفان میانه رو سوری تحت حمایت هوایی قرار گیرند و مناطقی برای آنها در سوریه به عنوان منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود. طبق گزارش ها قرار است 15 هزار نظامی سوری که توسط دو کشور آموزش دیده اند، در این مناطق مستقر شوند.

10نظامی عربستان در مرز با یمن کشته شدند

رسانه های یمنی از کشته شدن بیش از 10 نظامی عربستان و انهدام چهار دستگاه تانک ارتش این کشور در منطقه جبل الام در مرز با یمن خبر دادند. ارتش و کمیته های مردمی یمن، همچنین مواضع نظامی عربستان در «نجران» را هدف قرار دادند. در مقابل در ادامه حملات هوایی مرگبار نیروهای ائتلاف عربی دیروز شهر حرض در استان حجه در غرب یمن سه بار بمباران شد.

«شناسایی تروریست» در برنامه آموزشی استرالیا

براساس برنامه جدید دولت فدرال استرالیا که امیدوار است دیگر ایالت ها نیز با آن موافقت کنند، تمامی دانش آموزان تا زمان فارغ التحصیلی از مدرسه باید دروس ریاضی، علوم و واحد جدید شناسایی تروریست را بگذرانند.