آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۹
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

باید ها و نباید های اندازه گیری اسید اوریک

دکتر حسین رضوی (متخصص داخلی)
زنی 42 ساله هستم. مادرم دچار افزایش اسید اوریک و نقرس شده است، من نیز نگرانم که مبادا دچار این بیماری شوم لطفا مرا راهنمایی کنید که چگونه برای انجام آزمایش آماده شوم که نتیجه آن به واقعیت نزدیک باشد؟ چه عددی بیانگر ابتلابه بیماری است؟

از آنجایی که مقدار زیادی از اسید اوریک ساخته شده در بدن از طریق کلیه دفع می شود، افزایش آن زمانی ایجاد می شود که مقدار زیادی مواد پروتئینی خورده شود یا اینکه با وجود مصرف مقدار مناسب پروتئین کلیه ها قادر به دفع اسید اوریک نباشند.

برای انجام این آزمایش باید از چهار ساعت قبل از خونگیری ناشتا باشید. به این نکته توجه کنید که حداقل دو ساعت قبل از آزمایش هیچ نوع دارویی مصرف نکنید. حتی اگر به واسطه بیماری نیاز به مصرف دارو دارید باید به طور موقت مصرف آن را قطع کنید.

داروهایی مانند آسپیرین، اسید اسکوربیک، لوودوپا، متیل دوپا، نیکوتین اسید، سیسپلاتین، فنوتیازین و دیورتیک ها که اسید اوریک را بالامی برند، باید قبل از آزمایش قطع شود. مقدار طبیعی اسید اوریک 7- 3 میلی گرم در 100 سانتیمتر مکعب خون است البته این عدد و معیار سنجش در آزمایشگاه ها در برخی مواقع متفاوت است و این اختلاف ناشی از تفاوت نوع داروی مصرفی و شیوه اندازه گیری است اما در هر حال در کنار نتیجه آزمایش، مقدار نرمال و طبیعی و معیار سنجش نوشته شده است.