آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۹
فرهنگ و هنر
۲۳

قالیباف: سازمان ها پیمانکار فرهنگی شده اند

امروز هنر ما این است که پول را خرج می کنیم تا پایان سال پولی به خزانه برنگردد

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت خودآگاهی فرهنگی و کشف موضوعات فرهنگی در جامعه، گفت: فرهنگ یک کالانیست و در نتیجه نمی توان با منطق نظریات و مدل های اقتصادی در تولیدات فرهنگی دخالت مستقیم داشته باشیم.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف، در سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت، آثار و محصولات فرهنگی که در محل سالن همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد، بر ضرورت وجود نگاهی نقادانه در حوزه کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: این روز ها رسم شده که در سازمان ها برای کار فرهنگی، پیمانکاری فرهنگی می کنیم. اما پیمانکاری فرهنگی یک فعالیت ضد فرهنگی است. منطق پیمانکاری بر اساس سود اقتصادی است و در حوزه اداری به دنبال ارائه گزارش برای رضایت مدیر بالادست است و در حقیقت این کار فرهنگی در همان قالب کار سرمایه داری دنبال می شود. کار فرهنگی که منطق آن سرمایه داری و پول باشد، یک کار فرهنگی نیست بلکه یک کار اقتصادی است.

شهردار تهران گفت: امروز هنر ما این است که پول را خرج می کنیم تا پایان سال پولی به خزانه برنگردد. در این میان 90 درصد از این بودجه را صرف هزینه جاری و 10 درصد آن را هزینه کار فرهنگی می کنیم و حتی کار فرهنگی هم به این شکل پیمانکاری انجام می شود. به عنوان نمونه کار اداری داریم که قرار است خیابانی را آسفالت کنیم، آن یکی پیمانکار هم قرار است کار فرهنگی انجام دهد اما این دو چه نسبتی با هم دارند و چه خیر و برکتی را ایجاد می کنند؟