آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۹
صفحه آخر
۲۴
گزارش خبری

خاطره گویی قدیمی ترین روزنامه فروش ایران در ششمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران

کیهان گفت من دو برابر پول می دهم تا نگویید «اطلاعات، کیهان»، بگویید «کیهان، اطلاعات»

ششمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران روز دوشنبه چهارم خرداد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این نشست محمد ابراهیم رنجبر امیری، قدیمی ترین روزنامه فروش ایران میهمان ششمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران بود.

محمد ابراهیم رنجبر امیری متولد سال 1307 است که از سال 1316 کار فروش روزنامه را در تهران آغاز کرد. وی دارای خاطرات متعددی از فضای مدیریت و فروش مطبوعات در 78 سال گذشته است و با حافظه ای فوق العاده، روایتی متفاوت از روزنامه های ایران بویژه روزنامه های اطلاعات و کیهان را در این نشست ارائه کرد.

رنجبر با اشاره به این موضوع که قصه فرارم با قطار از بابل به تهران را در جلد اول کتاب خاطراتم و در موضوع امامزاده هشت گنبد آورده ام، افزود: من نخستین روزنامه فروش نیستم. از من قدیمی تر هم بودند، اما همه آنها به رحمت خدا رفته اند. اکنون من قدیمی ترین روزنامه فروش زنده هستم.

رنجبر امیری با بیان اینکه در دهه های 30 و 40 بارها تصمیم گرفتیم اتحادیه روزنامه فروشان را تشکیل دهیم، گفت: روزنامه های اطلاعات و کیهان همواره کارشکنی هایی در جهت ایجاد چنین تشکلی ایجاد می کردند و دو مرتبه تشکیل چنین سندیکایی را برهم زدند. وی در بخش دیگری از خاطرات خود اظهار داشت: پس از آنکه روزنامه کیهان فروش خود را به دست روزنامه فروشان سپرد، مدتی ما را جمع کرد و گفت من دو برابر به شما پول می دهم تا نگویید «اطلاعات، کیهان»، بلکه اول بگویید «کیهان» و بعد نام اطلاعات را بیاورید.

وی در پایان افزود: روزنامه فروشی در دوره ما ارج خاص خود را داشت و ضمنا بسیار سخت و پرزحمت بود، اما تاثیرگذار هم بود و من قصد دارم بعد از جلد اول و دوم کتابم که با عنوان خاطرات یک روزنامه فروش منتشر شده است، جلدهای بعد این کتاب را حداقل تا جلد پنجم تدوین و دراختیار علاقه مندان به تاریخ مطبوعات کشورم قرار دهم و لازم می دانم همین جا از مجله مدیریت ارتباطات که در شماره 55 این مجله و در آذرماه سال 1393 با من گفت وگو و عکسم را روی جلد مجله قرار دادند، صمیمانه تشکر کنم.

لازم به توضیح است محمد ابراهیم رنجبر امیری تاکنون دو کتاب با عنوان «خاطرات یک روزنامه فروش؛ 76 سال با مطبوعات» منتشر کرده است که بنا به گفته سید فرید قاسمی، پژوهشگر مطرح تاریخ مطبوعات ایران، این کتاب ها نمونه هایی خوب از روایت تاریخ شفاهی مطبوعات کشور هستند.