آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۹
صفحه آخر
۲۴
خبر آخر

خیام ایرانی از مقام شاعر نامی ایران در اسپانیا تجلیل شد

به مناسبت بزرگداشت شاعر نامی ایران حکیم خیام نیشابوری و همزمان با چهارمین سالروز نصب تندیس عمر خیام در اسپانیا، شب شعر و محفل ادبی با حضور شماری از شاعران و اندیشمندان اسپانیایی و علاقمندان به فرهنگ و ادب ایران در روز جمعه یکم خرداد در محل رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در مادرید برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ضمن خوشامد به حاضران و با اشاره به شاعران و ادیبان و مفاخر ارزشمند جهانی در کشور ایران، تصریح کرد: می شود گفت که ایران به نوعی، سرزمین عرفان و شعر است. ما در این مراسم در مورد کسی صحبت می کنیم که بیشتر از اینکه یک شاعر باشد، یک حکیم بود، یعنی ریاضیدان، فیلسوف، منجم و کسی که بسیاری از وقت خود را صرف علوم پایه کرد و در جهان به این خاطر، بعضی از کارها و اختراعات، به اسم او ثبت شد.

وی در این راستا به تشریح خصوصیات شعر عمر خیام پرداخت و ادامه داد: شعر خیام در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی های فضل فروشانه و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است.

در این محفل ادبی پروفسور محمود صبح شاعر فلسطینی الاصل و استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید ضمن قرائت چندین شعر از خیام به زبان های عربی و اسپانیایی به توضیح آنها پرداخت.

خواکین رودریگز وارگاس نویسنده، مترجم و ایرانشناس اسپانیایی نیز به خوانش تعدادی از اشعار خیام که آنها را به صورت استادانه و زیبا به اسپانیولی ترجمه کرده بود، پرداخت.

این نشست ادبی مورد استقبال وتوجه اسپانیایی های شرکت کننده قرار گرفت وخواستار تداوم آن شدند.